Skriv ut

Nu för tiden måste tillverkare av elektronikkomponenter ha en bred kompetens inom många områden för att bli framgångsrika.


Ladda ner artikeln här (länk, pdf).

Fler tekniska rapporter finns på etn.se/expert

De måste ha en stark digital närvaro så att användare kan hitta dem online. Om de vill göra internationella affärer måste de också ha en infrastruktur på plats för att snabbt kunna leverera till länder runtom i världen.

Tillverkarna måste vidare marknadsföra sin produkt till rätt målgrupp, betala rätt skatter och följa lagstiftningen i de länder där de arbetar och säljer, fylla i rätt dokument för import och export och utöver det ge utmärkt och effektiv kundservice. Och det är bara början!

Eftersom branschen förändras snabbt och leveranskedjorna blir mer och mer globala är det fördelaktigt för tillverkarna att arbeta med en global distributör som Digi-Key.

Företaget kan hantera de mest komplicerade delarna med försäljning och leverans av produkter runtom i världen så att tillverkarna kan fokusera på det de gör bäst: att utveckla de bästa produkterna.

Några av de viktigaste anledningarna till att arbeta med en B2B-distributör:
Global logistik Logistik inkluderar så mycket mer än att bara packa rätt antal artiklar för en beställning.

Det är därför utan en stor fördel att arbeta med en distributör som har kapacitet att ha komponenterna på lager och sedan kunna leverera dem till kunder runtom i världen.

Digi-Key hanterar exportdokumenten för sina huvudleverantörer, sätter försäljningsvillkoren (Incoterms) och förhandlar fram bra volymbaserade fraktkostnader med alla de stora fraktföretagen. Allt detta leder till en mycket enklare transaktion för tillverkarna, vars huvudsakliga ansvar blir att leverera produkten till Digi-Key.

Digi-Key har dessutom flera extra alternativ för leverantörer inklusive sina program Digi-Key Marketplace och Fulfilled by Digi-Key som ökar möjligheterna för komponenttillverkarna på olika sätt.

Regelefterlevnad
Det finns två huvudsakliga regelområden som det gäller att ha koll på: produktregler och marknadsregler. Båda dessa områden kan bli mycket komplicerade och det är viktigt att saker och ting sker korrekt.

Marknadsregler: Marknadsregler omfattar många av de aspekter inom global logistik som nämndes tidigare, samt ytterligare exportregler och bestämmelser, såsom embargon som gör att parter inte får handla, et cetera. Det finns förstås, tekniska lösningar som hanterar dessa överväganden för global logistik men de kan vara dyra att implementera. Att arbeta med en distributör som använder dessa lösningar är ofta mer kostnadseffektivt.

Produktregler: Varje land har sina egna lagar och standarder gällande vad som får och inte får säljas inom dess gränser. En produkt kan exempelvis gå bra att sälja i ett land, men inte i ett annat – eller, åtminstone, inte utan extra märkning och/eller extra dokument.

Digi-Key har en grupp experter som är fokuserade på att säkerställa att produkter uppfyller de lokala bestämmelserna runtom i världen.

Regelefterlevnad är extremt viktigt för global försäljning – det är något som måste bli rätt för att kunna fortsätta sälja på en global

B2B-marknad. Genom att arbeta med en distributör med hög servicenivå kan man förenkla processen och frigöra värdefull tid och resurser för tillverkningen.

Skatt
Att betala korrekt försäljningsskatt är en avskräckande utmaning i ett land där olika delstater eller områden kan ha sina egna lagar och bestämmelser. Multiplicera det med antalet länder där ni vill bedriva verksamhet så blir det en rejäl huvudvärk ganska snabbt!

Många gånger tvingas företag att göra betydande investeringar i program och eller konsulter för försäljningsskatt för att säkerställa att de debiterar sina kunder på ett korrekt sätt. Om du arbetar med en distributör för att sälja dina produkter innebär det att deras team med skatteexperter och momsspecialister övervakar alla ändrade bestämmelser och digitala beskattningslagar i respektive land.

Distributörer som Digi-Key är också väl förtrogna med undantag från försäljningsskatt, för att garantera att kundupplevelsen är smidig även på mottagarsidan.

Försäljning och kundservice Många tillverkare har bra försäljnings- och kundserviceteam – nyckeln är att räkna ut hur man skalar upp det till en global nivå när företaget växer. Det är här en stark digital närvaro blir väsentlig, inklusive funktioner som returer med självbetjäning, spårning av beställningsstatus, webbchatt i realtid, support på lokala språk, med mera. Kunderna är vana vid att dessa alternativ är tillgängliga i B2B-miljöer, och B2B-organisationer måste klara av det för att motsvara förväntningarna.

Andra kundserviceöverväganden att tänka på är:
• Betalningsalternativ i lokala valutor och villkor som är standard i vissa länder
• Översatt produktinformation och supportinnehåll på lokala språk • Att erbjuda integrationer med API och/eller EDI samt att dela artiklar via våra verktyg för komponentlistor

Och på försäljningssidan är det av yttersta vikt att kunna nå en stor bredd av nya och potentiella kunder. En distributör med hög servicenivå arbetar ofta med en större global marknadsföringsbudget som kan omvandlas till annonseringsbudgetar som lockar nya ögon till webbplatsen och dina produkter.

Digi-Key har exempelvis 56 miljoner sidvisningar per månad!

Distributörer med hög service tillhandahåller många av dessa försäljnings- och kundserviceerbjudanden plus mycket annat, och de uppdaterar, förbättrar och utvecklar dem ständigt och säljer mer av era produkter till nöjda kunder.

Några slutsatser
Att arbeta med distributörer har många fördelar, men den viktigast är att kunna lita på en betrodd partner vars expertis inom global försäljning, logistik och kundservice kan hjälpa ert företag att nå fler kunder runtom i världen.

Med tanke på de många svårigheterna och utmaningarna, kan det vara svårt att ta sig in på – och vara relevant på – den globala B2B-marknaden, som kan vara svår för komponenttillverkare, oavsett storlek. Den goda nyheten är att distributörer med hög servicenivå som Digi-Key kan överta många av dessa ansvarsområden, och istället kan företagen fokusera på att tillverka de komponenter som driver världens innovationer.