Skriv ut
Lysdioder är på god väg att erövra varenda ljuspunkt i både personbilar och tunga fordon, med bränslebesparingar och livslängd som de främsta argumenten. Men lika viktigt är att lysdioderna ger nya möjligheter till belysning anpassad till bilmodellen och till individuella förare, såväl utanpå som inuti fordonet.
I stor skala är matematiken enkel – om alla glödlampor i alla bilar byttes ut mot lysdioder skulle världen spara sisådär 50 miljarder liter bensin och diesel. Lamporna baktill på bilen, som normalt drar kring 20 W, kan gå ned till 3 W med lysdioder bara för att ta ett exempel. Dessutom slipper användaren allt krångel med att byta lampor – lysdioderna håller betydligt längre än bilarnas förväntade femtonåriga livstid.

Audi och BMW leder utvecklingen
Besparingspotentialen, tillsammans med det faktum att priserna på lysdioder sjunker med 30–40 procent om året, lockar förstås allt fler biltillverkare. Tyska Audi och BMW leder utvecklingen, de började med LED i bromsljusen för tiotalet år sedan och har idag lysdioder i de flesta lampor i många av sina modeller. Lysdiodsjättarna Osram och Lumileds har gjort bilkvalificerade komponenter sedan 1980-talet, som klarar bilindustrins krav på temperatur och tillförlitlighet, och de får sällskap av fler tillverkare.

Under de senaste åren har utvecklingen formligen exploderat och idag finns knappt någon biltillverkare utom de allra mest lågprisfixerade som inte hoppat på LED-tåget. Enligt branschanalytiker har 15 procent av alla nya bilar idag LED i bakljusen och i Europa är siffran uppemot 20 procent.

– Andelen kommer att öka snabbt, säger Lumileds kommunikationschef Steve Landau.

Ett stort genombrott skedde då lysdioderna blev tillräckligt kapabla för strålkastarna framtill på bilen, något som införts hos exempelvis Audi, BMW och Lexus. Det ger en besparing på drygt en deciliter bränsle per 10 mils körning, vilket förstås också gör att världens regleringsmyndigheter ivrigt hejar på denna utveckling och förbereder lagförslag om obligatorium.

För biltillverkarna är det dock inte bara bränslebesparingarna som hägrar, utan också de ökade möjligheterna att profilera sina bilar. Det ska synas tydligt om det är en BMW eller en Audi som närmar sig.

Nästa tekniska steg är mer intelligenta framljus, där ljuskäglan böjer av för att följa vägen.

– Sådant har gjorts med mekanik sedan 50-talet och funnits i en del exklusiva bilar. LED-versioner finns på utvecklingslabben och kommer i bilar inom 5 år. Elektroniken är inget problem, utmaningen sitter i att få fram tillräckligt bra optik, säger Volker Härle, marknadschef på Osram Opto Semiconductors.

Ännu mer intelligens kan byggas in med hjälp av sensorer som upptäcker mötande bilar.

– Då kan ljusen automatiskt bländas av bara mot den mötande bilen, och inte mot vägen eller mot skogen, säger Marcus Björkman på Optoga.

Han menar också att en av de stora revolutionerna återstår, den som kommer inuti bilen. Det dröjer förmodligen inte många år innan nya bilar förses med lysdioder som kan lysa upp kring fötterna, i dörrarna, under stolarna och givetvis i alla upptänkliga luckor. Dessa ljuspunkter ska förstås vara smarta nog att bara slås på då de behövs. Industrin jobbar också med individuellt styrbara belysningar i bilarna, så att ljuset precis som förarsätet anpassas till av föraren på förhand inställda värden när dörren låses upp.

– Lysdiodernas styrbarhet gör att vi också kommer att se sådant som färglaborationer som kopplade till luftkonditioneringen. Till exempel kan ljuset vara normalvitt vid 20°C för att bli blåaktigt vid 18°C och rödaktigt uppe vid 22–23°C, säger Marcus Björkman.

– Än så länge är varmvita lysdioder lite för dyra för brett genomslag, men utvecklingen går helt klart åt det hållet, säger Lumileds Steve Landau.

Barnsjukdomar
En del barnsjukdomar finns dock. Ett oväntat problem var att isbildningen på både bak- och framljus ökade, då lysdioder till skillnad från glödlampor avger större delen av sin värme bakåt. Det går att lösa, med reflektorer, integrerade UV-dioder, fläktar eller värmeslingor, men fördyrar förstås LED-revolutionen.

Fördyringar kan det också bli för den som råkar få en skada på strålkastaren. Lysdiodsstrålkastarna är hela moduler, hermetiskt inkapslade utan möjlighet att byta ingående komponenter. Att åtgärda en spricka i glaset på strålkastaren kan därför kosta uppemot 15 000 – 20 000 kronor i de senaste modellerna av Audi och BMW.

Kategori: Teknik