Skriv ut

Byta batteri istället för att ladda? I tunga fordon? I onsdags presenterade stora kinesiska aktörer ett växande kinesiskt ekosystem för batteribyte för sina svenska kollegor i fordonsbranschen.

Varken i Sverige eller Europa händer särskilt mycket inom området batteribyte, battery swap – att byta batteripack på elfordon istället för att snabbladda.

Webbinariet i onsdags fokuserade på tung trafik. Vad gäller personbilar har väl ingen missat Nios insteg på den Europeiska marknaden, med start i Norge. 

Men även batteribyte för tunga fordon är i skarp drift i Kina, med många aktörer. Det finns ekosystem för komponenter och det finns infrastrukturlösningar för integrering med exempelvis smarta städer. Det finns systemlösningar, standarder, scenarier och statliga strategier.

I fjol kunde 40 procent av de 10 500 tunga elfordon som tillverkades i Kina göra batteribyte. I år tillverkas 25–30 000 och 40–50 procent av dem kommer att kunna göra batteribyte. Batterimackarna i Kina är vid det här laget redan vid sin tredje generation.

I Sverige och Europa händer lite. I Sverige idag är det elvägar, kabelladdning och vätgas som är de spår som följs när det gäller elektrifierad vägtransport.

De lösningarna är vad branschen förespråkar idag. Och politikerna lyssnar på branschen.

En färsk rapport från IVA om vätgas och tung transport nämner inte batteribyte. Författaren säger till Elektroniktidningen att det inte var en aktuell fråga när projektet förbereddes .

Lastbilstillverkare som Volvo, Scania och Einride håller som mest ett öga på utvecklingen, om du frågar dem.

Men de fanns i alla fall representerade bland de drygt 200 deltagarna i webbinariet den 1 juni. Det arrangerades av det östgötska nätverket Logistikia och forskningsprojektet Sweden China Bridge vid Högskolan i Halmstad.

När batteribyte drevs fram i Kina var det bland annat ett elbolag – Spic, en av talarna i onsdags – som gjorde en stor del av missionerandet.

Lastbilstillverkarna tvekade för att de var rädda för vad som skulle hända med deras marknad – batteriet är en stor andel av värdet på ett fordon.

Det är i alla fall Mike Danilovics historieskrivning. Han är professor i Halmstad och i Shanghai med olika titlar inom innovation och företagande.

Mike Danilovic var med och arrangerade onsdagens webinarium och är en av dem som viftar ivrigt med händerna för att få Sveriges marknad, industri och politiker att reagera och engagera sig.

Mike
Danilovic

– Energidistributören Spic såg problemet med effektförsörjning och kabelladdning. Vad händer när hela flottor elektrifieras? Det går inte.

– Så de var en av dem som drev utvecklingen av battery swap.

– Fordonstillverkarna ville inte – varken lastbilar eller bilar. Men till sist hittade de affärsmodeller, och så har de hängt med, den ena efter den andra.

Den kinesiska oron från lastbilstillverkare går i repris några år senare i Sverige. Oron bromsar branschen från att engagera sig.

Men batteribyte kommer att komma hit förr eller senare. Utan den är storskalig elektrifiering av tunga fordon inte möjlig.

Allt enligt Mike Danilovic.

– Det går inte att stoppa.

Hur kommer då batteribyte för tunga fordon att introduceras i Sverige?

Jo, genom att en kinesisk aktör etablerar sig, motsvarande hur Nio etablerar sig inom batteribyte för elbilar i Norge, Sverige och Europa. Det är i alla fall Mike Danilovics gissning om hur det kommer att gå till.

– Scania och Volvo kommer att vägra battery swap tills kineser kommer hit och demonstrerar att det fungerar även här. De kommer att vika sig under pressen från konkurrenterna.

I slutet av webbinariet blev det ombytta roller. De kinesiska aktörerna fick ställa frågor till den svenska publiken om marknad och politik.

Att döma av frågorna överväger de att etablera sig i Sverige och Europa.

Även inom personbilar kommer Volvo att falla till föga, gissar Mike Danilovic. Det ägs av kinesiska Geely, som satsar på batteribyte för både personbil och tunga fordon. Mike Danilovic tror det blir för dyrt med parallella plattformar. Fordon som stöder batteribyte stöder även snabbladdning.

Det som lastbilstillverkarna kan göra för att inte tappa kontrollen över batterierna är att själva bli aktörer inom batteribyte, tipsar Mike Danilovic.

Han har tjatat på en skeptisk bransch om detta i två år.

Ett av syftena med webbinariet var att låta branschen få höra budskapet direkt från sina kinesiska kollegor.

Batteribyte vs kabelladdning

Kanske kommer vi i framtiden att få se parkeringsplatser fulla av tunga lastbilar som megawattladdar medan deras chaufförer lunchar? Det är så ett scenario för kabelladdad tung transport kan se ut. 

Eller så hinner de nätt och jämt ta kisspaus. De rullar in lastbilen i en station som kopplar in ett nytt batteripack på några minuter. Så skulle ett batteribytessystem kunna fungera.

Det finns flera tekniska lösningar för själva batteribytet. Uppifrån, nerifrån, från sidan. Rekordet bland lösningarna som presenterades under onsdagswebbinariet var 40 sekunder, med en finurlig snabbkoppling.

Enligt Mike Danilovic är problemet med kabelladdning att det inte finns någon systemlösning. Enorma effekter krävs under korta tider. Eller så förspills värdefull tid på att vänta på laddning.

Batteribyte är däremot tekniskt färdig att rullas ut idag. Även på systemnivå. Batterierna slöladdas och ingen arbetstid går förlorad.

De kinesiska aktörerna inom batteribyte har ett system- och marknadsfokus – ett helhetsperspektiv på nät, el och logistik.

Detta tyckte sig i alla fall Per Lindahl kunna uppfatta under webbinariet. Han leder det östgötska logistikklustret Logistikia, som var en av arrangörerna.

Per
Lindahl

– Flera av dem kvitterade att de för länge sedan upptäckt att cord-charging inte uppfyller marknadens behov, och att de därför började utveckla battery swap, säger Per Lindahl.

Cirka 40 batterimackar skulle kunna täcka södra Sverige upp till Stockholm, och försörja 3 700 lastbilar till en investering av cirka 950 miljoner kronor.

Snabbaste sättet att komma på banan skulle kunna vara att rulla ut mobila bytesmackar. Då behövs bland annat inga segdragna byggnadstillstånd. En utrullning skulle kunna göras på ett år.

BILD PÅ DAN LINDAHL: PATRIK LEONARDSSON

Elektroniktidningen magasin planerar ett specialnummer om batteribyte i höst. Hör av dig till oss med tips på initiativ som tas i Sverige!