JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Elektroniktidningen
Guidelines for contributing Technical Papers: download PDF

Under juni månad ökade halvledarförsäljningen med över 12 procent jämfört med fjolåret. Den starka tillväxten överraskade till och med den notoriskt optimistiske analytikern Malcolm Penn, som nu tror på 10 procents tillväxt under tredje kvartalet.
Enligt halvledarvärldens statistikorganisation ökade halvledarförsäljningen med 12,2 procent i juni, och snittpriserna steg med 11,8 procent. Denna starka ökning gjorde att andra kvartalet blev 3 procent starkare än det första, vilket var betydligt bättre än till och med de mest positiva analytiker hade väntat sig.

- De här siffrorna är enastående, mycket bättre än till och med vi vågade tro för mindre än två veckor sedan. Då höjde folk på ögonbrynen när vi föreslog en 2,3-procentig ökning under andra kvartalet, kommenterar Penn, som tror på en stark återkomst för halvledarmarknaden under hösten.

- Det är nu mycket osannolikt att tillväxten under tredje kvartalet blir under 10 procent, säger han.

Kraftigast upp i juni gick segmenten logik och opto. Båda ökade över 25 procent och visade därtill rejäla prisökningar, logik 17 procent och opto 10 procent räknat som genomsnittligt styckepris. På analogsidan ökade volymerna med 15 procent, men priserna stod stilla. Problembarnet är alltjämt minnen, där marknaden minskade med 6 procent, mycket på grund av ett prisfall på drygt 10 procent.

- Tar man bort minnena ökade marknaden med 18 procent jämfört med juni 2007, kommenterar Penn.

Störst tillväxt uppvisades föga förvånande i Asien, upp 18 procent. I Europa ökade marknaden med 7,5 procent, och i USA med 11 procent.

Han säger sig vara förundrad över att pessimismen kring halvledarnas framtid är så påtaglig trots dessa starka siffror. Och tror att svaret på denna gåta finns i det faktum att många av de klassiska halvledarbolagen har bekymmer, klämda som de är mellan behov av omstruktureringar och marknadens krav på nya innovationer. Och tillväxten är förvisso ojämnt fördelad - somliga tillverkare visar tvåsiffrig ökning kvartal efter kvartal medan andra, ibland i samma sektor, går kräftgång. Men Malcolm Penn understryker att även på en marknad som i sin helhet är mycket hälsosam kan dåligt ledarskap och usla prestationer sänka vilket företag som helst.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)