JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Elektroniktidningen
Guidelines for contributing Technical Papers: download PDF

Lyxföretaget Dior introducerade nyligen sin första mobiltelefon, och analytiker spår att andra aktörer i lyxbranschen följer efter. Och i ett annat hörn av mobilspektrumet noteras att Ikea blir mobiloperatör - möbeljätten ska börja sälja Storbritanniens billigaste kontantkort.
Mobilbranschens hårda konkurrens och vikande marginaler skrämmer uppenbarligen inte bort aktörer från andra branscher som lockas av tillväxten och framtidsperspektivet. Mode- och lyxbranschen jobbar hårt på att sätta sina åtråvärda varumärken på egendesignade mobiltelefoner - den första familjen från Dior nådde nyligen butikerna.

Den som vill ha en Dior-mobil får vara beredd att lägga upp åtminstone 25 000 kronor, och företaget siktar på att sälja sisådär 10 000 om året. Då får man en 3G-mobil med pekskärm, kamera och givetvis originaldesignat skal. Samt en liten Bluetoothfjärrkontroll, ett headset som man kan svara i och som med en praktisk klämma fästs utanpå handväskan så man slipper leta igenom den när mobilen ringer.

Tydligen finns ett behov av dessa produkter. Analyshuset ABI Research hävdar att marknaden för lyxmobiler nästa år uppgår till 11 miljarder dollar, för att öka till 43 miljarder år 2013. Det är förvisso mycket pengar, men motsvarar i antal bara en bråkdels promille av de cirka 1,4 miljarder mobiler som väntas säljas i världen nästa år.

- I lyxbranschen är mobiler en logisk utökning av utbudet av smycken, klockor och andra modetillbehör. Lyxmobilerna är strategiska för att stärka varumärket, säger analytikern Kevin Burden i ett pressmeddelande.

För den som jagar pris snarare än flärd kommer samtidigt en helt annan nyhet, då möbeljätten Ikea också ger sig in i mobilbranschen. Det handlar inte om mobiler i platta paket för självmontering utan om kontantkort. I Storbritannien ska Ikea ta upp kampen med de andra operatörerna och bli så kallad MVNO, Mobile Virtual Network Operator, i samarbete med T-mobile.

Med början på måndag ska de 1,4 miljoner Ikea Family-medlemmarna i Storbritannien erbjudas marknadens billigaste förbetalda telefonitjänst, 1 krona i minuten för samtal och 70 öre per SMS inom landet. Därtill får de 9 500 anställda i landet som bonus en mobiltelefon och ett förbetalt sim-kort från företaget. Några mobiltelefoner har dock företaget veterligen inga planer på att börja sälja.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)