JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
Guidelines for contributing Technical Papers: download PDF

Induktivt utmanar konduktivt på vägarna

Just nu pågår ett tiotal projekt runt om i världen med elektrifiering av stora transportvägar för tunga fordon. Det handlar om ledningar i luften eller skenor i vägen. Men i bakgrunden väntar den kontaktlösa induktiva laddningen på sitt genombrott.
Elfordonsexperten Oscar Olsson på Viktoria Swedish ICT i Göteborg har i dagarna levererat in ett femsidigt dokument till Vinnovas projekt Electromobility som ingår som en del i fordonsforskningsprogrammet FFI.

Oscar Olsson sammanfattar dagsläget när det gäller "elektriska vägar" och beskriver kort både svenska och utländska projekt.

1. Siemens och Scania samarbetar i projektet eHighway, där vägarna byggs ut med luftledningar och lastbilar förses med strömavtagare för kontinuerlig laddning från luftledningar under färd. Man ska nu ta fram ellastbilar för kommersiellt bruk.

2. Svenska Elvägar är ett helsvenskt projekt som bygger på samma idé som Siemens eHighway. Nu diskuteras ett samarbete mellan Posten Växjö kommun om en elektrifierad sträcka från Öjaby trafikplats till Postens terminal vid Växjö flygplats och en sträcka från trafikplatsen på väg 25/27 och en kilometer västerut.

3. Elways är ett annan svenskt företag som exploaterar en uppfinning av den kände fd ABB-ingenjören Gunnar Asplund. Den tekniken bygger på elektrifierade skenor nedsänkta i asfalten och en sinnrik strömavtagare under bilen.

4. Volvo Lastvagnar och franska Alstom har nyligen rapporterat in resultatet från vintertester med sin teknik som man kallar Slide-in (se bilden ovan). Den har använts kommersiellt i Frankrike i tio år för att förse spårvagnstrafiken med ström underifrån. Där heter tekniken APS.

Men - skriver Oscar Olsson - i takt med att verkningsgrad, vikt och tillförlitlighet för induktiv överföring förbättrats börjar fler projekt planera för att övergå från demonstration till test av induktiv teknik under verkliga förhållanden.

Induktiv laddning under färd har länge varit förknippade med höga kostnader, höga kostnader samt rädsla för påverkan från elektromagnetiska fält.

Flera projekt är nu igång med induktiv laddning under färd:

1. Universitetet Kaist i Korea kallar sin teknik för Olev och den ska användas i kommersiell busstrafik på förutbestämda rutter redan nu i sommar.

2. Bombardier planerar för fyra anläggningar i Tyskland och Belgien. Samma sak där - bussar på förutbestämda rutter.

3. E-way, ett projekt som led av O.I.E

4. Fabric, ett projekt som leds av Fiat med 30 partners.

5. Primove, ett samarbete mellan Scania och Bombardier inom kontinuerlig induktiv laddning för bilar och lastbilar under färd.

Läs hela Oscar Olssons dokument här.


Se övriga omvärldsrapporter och analyser om Elektromobility på Vinnovas sajt här. (Länk)

Bilden på gröna lastbilen är en datarenderad bild från Svenska Elvägar och bilden till höger kommer från Volvo och projektet Slide-in.
MER LÄSNING:
 
Pappersmagasinet Nyhetsbrev

SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

 

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)