Den japanska riskkapitalfonden Softbank som bland annat äger processorföretaget Arm investerar ytterligare 10 miljoner dollar i svenska Exeger som utvecklar tunna och tryckta Grätzelsolceller.
Med en vikt på 58 ton och ett batteri på 4,5 ton ska eDumper bli världen största elektriska fordon. Genom att återvinna bromseffekten i utförsbacken från det schweiziska stenbrottet ska fordonet aldrig behöva laddas med el från nätet.
Nordcad och Gateline är bägge återförsäljare av EDA-jätten Cadence kretskortsvektyg. Det danska företaget köper nu sin svenska kollega.
Batterier är inte en framkomlig väg att elektrifiera Kinas fordonsflotta. Landet har gjort en helomvändning och istället valt att införa subventioner på fordon som elektrifierats med vätgas och bränsleceller. Detta enligt den svenska bränslecellstillverkaren Powercell, som rider på vågen.
Ett batteri på 36,8 kWh, enväxlad elektrisk drivlina och förstärkt kaross så erbjuder sig Volkswagen att uppgradera din VW Type 1 till framtiden. Räckvidden blir 20 mil mer än väl för raggarrundan, enligt Volkswagen.