Det kommer knappast som en överraskning att Lindholmen blir bas för den nya testbädden för elfordon. Mer överraskande är att den får en filial i Stockholm.
I maj förra året träffade närings- och innovationsminister Mikael Damberg företrädare för Cevt, Scania, Volvo Cars, Volvokoncernen, Chalmers, Uppsala universitet, Linköpings universitet, Rise, Swedish Electromobility Center och Göteborgs stad för att diskutera planerna kring en ny testbädd för elfordon i Göteborg. Den femte september 2017 blev det officiellt att satsningen blir av.
Den nya testbädden har döpts till Swedish Electric Transport Laboratory AB, Seel, och placeras på Valdemar Noréns gata 7 på Lindholmen. Seel kommer också att ha ett kontor i Stockholmsregionen. Var den hamnar är ännu inte klart.
Testbädden får en budget på en miljard kronor där pengarna både kommer från staten och industrin.
Målet är att stärka svensk fordonsindustris konkurrenskraft och påskynda den svenska omställningen mot ett fossilfritt samhälle.
Seel kommer att tillhandahålla provning för alla de delar som elektrifierade transporter kräver inklusive elektrifierade växellådor och drivaxlar för olika typer av fordon, komponent-, drivline- och vagnstestning för hybrider och elektriska fordon samt laddning och smart energistyrning.
Även den marina sektorn och flyget har möjlighet att använda testbädden.