Försöker svänga trots mötande trafik, håller inte avstånd, bromsar inte tillräckligt hårt inför stopp – det är några av de hjärnsläpp självkörande testbilar drabbats av och som fått säkerhetsföraren att ta över ratten.
Den kaliforniska motormyndigheten DMV har bett åtta företag att ge mer detaljer om de incidenter som inträffar under deras under testkörning av självkörande bilar.
Normalt avkrävs en årsrapport från de 50 företag som har självkörningstillstånd i Kalifornien. I den behöver de endast nämna hur vanligt det är att säkerhetsföraren griper in och tar över körningen.
Nu har DMV valt ut några av företagen för en mer detaljerad redovisning.
Den ger en fascinerande provkarta på misstag som självkörningsbilarna gör. Här finns allt från plötsliga mjukvarukrascher till slarviga parkeringar. GPS-signaler som förloras kan äventyra besluten. Under anfall av dåligt omdöme kan bilen få för sig att vilja svänga in på en gata där den inte får plats, eller bestämma sig för att ta en vänstersväng mot snabbt annalkande mötande trafik.
En del av skulden läggs på medtrafikanter som skapar osäkerhet hos den självkörande bilen när de bryter mot trafikregler.
Rapporterna gäller inte permanenta fel, utan enskilda incidenter som fått säkerhetsföraren att bestämma sig för att det var lämpligt att ta över styrningen.
Här är problemen företagen rapporterade.
Baidus bilar …
- … identifierade trafikljus fel, flera gånger.
- … väjde inte för korsande trafik.
- … gjorde en felaktig styrmanöver.
- … bromsade försent bakom en annan bil som plötsligt skurit in framför.
- … drev ur körbanan.
- … dröjde för länge med att upptäcka en fotgängare som klivit ut på gatan,
Delphis bilar …
- … hade problem att notera ett visst trafikljus.
- … kunde inte använda GPS för att lokalisera sig.
- … blev förvirrad när andra bilar bröt mot trafikregler.
Drive AI:s bilar …
- … krängde hit och dit i körfältet.
- … bromsade ryckigt.
- … tappade lokalsinnet.
- … fick motsägelsefull information från sensorer.
Bilar från GM:s dotterbolag Cruise Automation …
- … fick inte alla väntade sensordata om mötande bilar.
- … underlät att använda en del av sina sensordata för att analysera korsande bilars rörelser.
- … tänkte svänga in på en gata där det inte fanns plats.
- … underlät att lämna plats åt ett fordon som ville in i en fil.
- … tänkte korsa en väg trots att mötande trafik snabbt närmade sig.
- … bromsade för svagt framför en stoppskylt.
- … gjorde en alltför vid högersväng.
- … hade problem att manövrera sig runt vägkoner.
- … blev osäkra när andra förare betedde sig illa i trafiken genom att inte väja, köra mot stoppsignal, driva ur sitt körfält eller skära in för snävt framför.
Nissans bilar …
- … drabbades av en programvarukrasch.
- … tappade positioneringsnoggranhet när GPS-uppkopplingen var svajig.
Telenavs bilar …
- … höll inte avstånd enligt tresekundersregeln.
- … körde för nära en körfältsmarkering.
- … parkerade dåligt.
- … misstog ett broöverpass för en bil som stannat i vägbanan.
Waymos bilar …
- … missade en rödsignal som förbjöd högersväng.
- … hade problem med både hård- och mjukvara när självkörningen var frånkopplad.
Zoox bilar …
- … tänkte inte väja ordentligt.
- … tänkte ansluta sig till en fil på ett dåligt sätt.
- … drabbades av systemfel.
- … tappade strömförsörjning av en sensor.
- … uppfattade fel storlek på ett fordon.
- … tappade orienteringen och lämnade själv över kontrollen. Det hände flera gånger.
- … väjde inte för en snabb gångtrafikant.
- … planerade ett dåligt vägval efter att ha felbedömt ett annat fordons aktivitet.
KÄLLA: Lokaltidningen Mercury News, DMV