JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Java blir plattform för Volvo och Saab
Volvo, Saab och Scania inför sannolikt Java i stor skala, efter att världens tyngsta bilföretag nyligen har valt detta språk som plattform för programvaran i framtidens fordon.


Världens ledande bilföretag har valt Suns Javateknik som programmeringsgränssnitt (API) i framtida bilar. Därmed skapar bilindustrin för första gången någonsin en standardplattform så att programvara för nya IT- tjänster kan flyttas fritt mellan alla fordon, till exempel driftövervakning och informationstjänster.

- Det är ett historiskt beslut för bilindustrin. Bilindustrin har ingen tradition att ta beslut av detta slag. Det här är i samma klass som när telekomvärlden beslöt att införa GSM-standarden, säger Hasse Johansson, vd i det svenska fordonskonsultföretaget Mecel som arbetar med att införa den nya tekniken både i svenska och utländska bilföretag.

Bakom beslutet att välja Java står AMIC (Automotive Multimedia Inteface Collaboration) där världens fem dominerade bilföretag tillsammans utvecklar en ny nätstandard för framtidens fordon. Företagen är Volvos ägare Ford, Saabs ägare General Motors samt Daimler-Chrysler, Renault och Toyota. Som utvecklingspartner har AMIC valt Sun och IBM. Om Microsoft anpassar sig till bilindustrins krav så kan företaget också bli leverantör till bilindustrin.

Enligt Mecel är det sannolikt att även resten av biltillverkarna inför den standard som AMIC utarbetar.



Öppnar för konkurrens


I dagens fordon finns redan elektronik och nätverk som används för viktiga driftfunktioner. Det nya är att även införa ett nytt standardiserat datanät med standardiserade gränssnitt för generella IT-tjänster vid sidan av dessa system. Målet för AMIC är att etablera en global industristandard för detta generella datanät, och att få maximal konkurrens mellan leverantörerna.

Organisationen definierar gränssnitt för dataarkitekturen och för den fysiska nätinfrastrukturen i fordonen. Därmed öppnas dörren för att kontinuerligt uppgradera fordonen med massproducerad maskinvara och ny programvara till låga kostnader.

Valet av Java innebär att alla leverantörer av programvara måste ha produkter som följer Java-plattformen. Däremot kan det finnas flera olika operativsystem under denna Javaplattform. Det gäller därför att bilens processorer stöds av operativsystemen.



Marknad värd många miljarder


Den nya marknaden är enorm. Totalt produceras cirka 50 miljoner nya fordon per år i hela världen. Varje fordon kommer att utrustas med programvara för mellan 1 000 och 5 000 kronor i framtiden. Det gäller dels programvara i Java, dels företagsägd programvara för fordonsnära funktioner.

Enligt Mecel kan så mycket som 50 procent av programvaran komma att baseras på Java. Det borde handla om minst tusen kronor per fordon. Sammantaget kan det röra sig om en ny årlig mark-nad värd minst 50 miljarder kronor.

För halvledarindustrin kan marknaden bli ännu större. Fordon utrustade för multimediatjänster behöver maskinvara för 5 000 till 10 000 kronor per fordon. När AMIC blir klara med sin standard kommer en kapplöpning att starta mellan kretsleverantörerna för att ta fram nya kretsar skräddarsydda för bilindustrins Javaplattform.

Göte Andersson



Bilindustrin vill sätta Internet på hjul


Bilindustrin vill att fordonen skall anslutas till Internet via mobilnäten. Den nya visionen innebär att bilarna blir mobila klienter i IP-näten.

Via mobilnäten skall lastbilar och personbilar erbjudas en hel uppsättning nya tjänster; väderinformation, trafikdata, räddningstjänst, navigeringssystem, fordonsövervakning och underhållning.

När bromsbeläggen är slitna ska detta exempelvis registreras av lastbilens dator. Informationen skickas automatiskt via mobilnätet till fjärrövervakningen som bearbetar informationen. Fjärrövervakningen kan sedan beställa nödvändig teknisk service för lastbilen vid verkstad.

Att införa den nya tekniken i stor skala är ingen liten uppgift. För att etablera massproduktion och nå låga priser för de nya produkterna behövs en trovärdig systemarkitektur i fordonen som kan leva några decennier. Även en tio år gammal bil skall kontinuerligt kunna uppgraderas med nya tjänster utan alltför höga kostnader.

Det är just detta som bilindustrins jättar vill uppnå genom att peka ut Javaplattformen som standard.

GA

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)