JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
fredag 23 augusti 2019 VECKA 34
Vibrationsinducerad korrosion i tennkontakter är en av de största orsakerna till att elektronik i bilar inte fungerar som tänkt. Forskaren Tag Hammam i Uppsala har visat hur detta problem kan lösas.
Mellan 30 och 60 procent av alla elektronikfel i bilar härrör från kontaktdonen. VIlket inte är så konstigt med tanke på att en bil idag innehåller mellan 2000 och 3000 kontaktdon, som alla förväntas fungera felfritt i 20 år.

Forskaren Tag Hammam disputerar på fredag 10 mars på en avhandling om tennbelagda kontakter, den vanligaste kontaktdonstypen i bilar. Enligt hans forskning är vibrationsinducerad korrosion, så kallad fretting, den största felkällan. Fretting uppkommer allt oftare, eftersom tennbeläggningarna görs allt tunnare. Det beror i sin tur på att kontakterna görs för att uppnå så låg instickskraft som möjligt.

Ett av de stora problemen, enligt Hammam, är bristen på adekvata testmetoder. Han föreslår därför att man analyserar bruset i spänningsfallet över kontakten. Om kontakten är så sliten att det finns risk för fretting uppstår också mikroglidning, vilket kan detekteras på detta sätt.

Han har också visat att nedbrytningen av tennet i kontaktdonet kan minskas genom att tillsätta små mängder av andra ämnen till tennet.
MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)