Skriv ut
Den franska elbilsspecialisten Heuliez ska redan nästa år börja serietillverka en bil med aktiva hjul som innehåller elmotor, broms, fjädring och dämpning. Michelin har utvecklat hjulet.
Will är namnet på den ganska anonyma bil som blir först i världen som tillverkas i större volymer och som använder Michelins aktiva bilhjul. I stället för en central motor under huven som skickar kraften till drivhjulen kugghjul och drivaxlar har bilen elmotor, broms, fjädring och dämpning inuti fälgen på varje hjul.

Will är en småbil, som enbart väger 900 kg. Varje motor ger 41 hästkrafter, vilket påstås vara fullt tillräckligt för den lätta bilen. Till det kommer att elmotorns verkningsgrad ligger på 90 procent. Bilen levereras med olika stora litiumjonbatterier, de största med en räckvidd på uppåt 400 km.

Heuliez räknar med att tillverka runt 5 000 exemplar av den nya elbilen under nästa år. En uppskattning är att de kommer att kosta runt en kvarts miljon kronor styck.

Även Volvo Personvagnar forskar kring så kallade autonoma hjulhörn (länk).
Kategori: Nyheter