JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Mydata backar, men My500 lyfter
UPPDATERAD: Den globala lågkonjunkturen avspeglar sig tydligt i maskinleverantören Mydatas omsättning och resultat för årets första kvartal. Omsättningen sjönk med 32 procent till 105 miljoner kronor. En ljuspunkt är dock att försäljningen av lodpastatryckaren My500 har börjat ta fart.
– Marknaden för ytmonteringsmaskiner minskade med 45 procent från kvartal fyra i fjol till kvartal ett i år. Jämför man med kvartal ett i fjol är fallet hela 70 procent. Det har varit ett nästan djupfryst läge i början av året men i slutet av kvartalet har aktiviteterna ökat.

Det berättade Mydatas vd Bengt Broman på dagens telefonkonferens.

Företaget har dock klarat sig förhållandevis bra som ”bara” tappat 32 procent. Rensar man bort valutaeffekter är dock tappet 44 procent.

Resultatet för första kvartalet landar på minus 42 miljoner men 25 miljoner av dessa hänförs till en valutasäkring av dollarn som slog fel.

Under kvartalet har företaget lanserat nya modeller i MY100-serien, Mydatas nya generation ytmonteringsmaskiner som såg dagens ljus för ganska exakt ett år sedan.

– Nu har vi en helt komplett ny familj av pick-and-placemaskiner och kan fasa ut våra gamla. Det blir då lite mer lätthanterligt vad gäller lager när man inte har flera parallella produkter, säger Bengt Broman.

För att minska kostnaderna har företaget i två omgångar varslat ungefär 65 av sina 200 anställda. Tillsammans med andra effektiviseringsåtgärder förväntas det minska kostnadsmassan med 80 miljoner kronor per år när det är helt genomfört mot slutet av 2009.

– Det behövs ganska lite för att Mydata ska visa svarta siffror. Företaget har genomfört effektiviseringar och har en bra plattform att bygga vidare på, säger Patrik Tigerschiöld

En liten ljusglimt i rapporten är att företagets lodpastatryckare, MY500, ökat försäljningen rejält. Under första kvartalet hade MY500 en omsättning på 12 miljoner kronor vilket kan jämföras med 3 miljoner kronor för motsvarande period i fjol. Under den senaste tolvmånadersperioden har MY500 sålt för 34 miljoner kronor. Produkten lanserades redan 2005, men har dragit med en hel del tekniska barnsjukdomar vilket bromsat marknadsframgångarna.

– Vi har fortsatt att förbättra mjukvara och adderat fler lodpastaleverantörer. Efter en svag inledning börjar MY500 nu ge avtryck i försäljningen, säger Bengt Broman.

Efter rapportperiodens utgång har Micronic och Skanditek undertecknat en avsiktsförklaring om ett samgående mellan Micronic och Mydata. (länk).
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)