JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Starkt Ericssonkvartal
Ericsson redovisar ett starkt fjärde kvartal, med bra kassaflöde, bibehållna marginaler, mindre omstruktureringskostnader och mindre komponentbrist. På helåret blev försäljningen nästan som 2009, men med närapå tre gånger högre vinst.
Med en försäljning på 62,8 miljarder kronor, upp 8 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol, och ett resultat på 4,4 miljarder kronor - upp från fjolårets 0,7 miljarder - visar Ericsson styrka. Flera moln på företagets himmel är bortblåsta – Sony Ericsson visar vinst igen och komponentbristen är inte alls lika svår som den har varit.

Kärnverksamheten mobilnät gick under kvartalet som schweiziska tåg - försäljningen ökade med 14 procent jämfört med motsvarande kvartal 2009, och med 40 procent jämfört med tredje kvartalet. Mobilt bredband och efterfrågan på GSM i Kina driver på. Försäljningen går så bra att produktionen blivit en flaskhals - trots normalisering av komponentbristen skriver företaget att man inte fullt ut kan möta efterfrågan inom mobilt bredband.

Prispressen på LTE märks dock. Strategin att ta position på viktiga marknader, främst USA, har fungerat men kostat. Förhoppningen är att den lägre marginalen på initialprojekten dock ska stärka positionerna för framtiden.

Bäst gick försäljningen i Nordamerika (+49 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol) samt i Nordeuropa och Centralasien (+ 38 procent). Kina och Nordostasien ökade 28 procent. Södra Afrika var ett bekymmer - där närapå halverades försäljningen, vilket skylls på finanskrisen.

Ericsson tror att antalet mobilabonnemang under 2011 ökar från en halv miljard till en miljard, tack vare ökningen av antalet smartmobiler och genombrottet för surfplattor. Den mobila datatrafiken kommer att fördubblas årligen under de kommande åren, spår företaget.

Ska man hitta orosmoln i rapporten så kan det möjligen vara att tjänstesektorn inte växer lika kraftigt som tidigare, och att den delägda halvledarplattformsdottern ST Ericsson alltjämt går med förlust. Tjänstesidans problem skylls i stor utsträckning på komponentbristen tidigare i år - den drabbade hela branschen vilket gjorde att snart sagt alla nätutbyggnader försenades.

Noterbart är också att FoU-kostnaderna ökade, från 27 till 30 miljarder kronor. Ökningen förklaras med Nortelförvärven och högre investeringar inom vissa områden.

Ericsson har numera drygt 90 000 anställda, upp från 82 000 året innan. Hälften arbetar inom tjänstesidan. Under året friställdes 5 000 personer och 6 000 anställdes, majoriteten i Indien, Kina och Brasilien, och främst inom FoU och på tjänstesidan.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)