JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Så kopierar Microsoft Googles sökmotor
Microsoft analyserar kontinuerligt webbsurfares beteenden. Den vägen läcker Googles sökdatabas över till Microsofts sökmotor Bing. Det här är bakgrunden till Googles anklagelse att Microsoft fuskar.
I somras konstaterade Google att felstavade sökord – som Google själv automatiskt korrigerade före sökning – fungerade på Microsofts sökmotor Bing.

Google misstänkte att det inte var en slump och utformade ett test: man smög in påhittade sökresultat i sin sökmotor. Mycket riktigt började dessa påhittade resultat efter en tid också dyka upp i Bing.

Detta bevisade bortom rimligt tvivel att Microsoft utnyttjar Googles sökmotor för att konstruera sin egen. Google anklagar nu Microsoft för att ”fuska” och jämför beteendet med att titta över axeln på en klasskamrat under ett prov.

Microsoft samlar in information om vilka länkar användaren klickat på, exempelvis via Bing Toolbar, ett insticksprogram till webbläsaren. Företaget vill inte berätta detaljer, men antyder att det är via Bing Toolbar som man får information om Googles databas.

– Bing Toolbar ger oss data om vad användarna klickar på, vilket är en av många signaler som vi och andra sökmotorer använder för att ranka webbplatser. Syftet med "Googleexperimentet” tycks ha varit att förvirra och manipulera signaler av det slaget, säger Microsofts Bing-chef Stefan Weitz till Search Engine Land.

– Syftet är självklart att bättre kunna avgöra vad användaren menar med sin sökning, så att vi kan gissa vilket som är det bästa och mest relevanta svaret.

Däremot håller Microsoft inte med om att detta skulle vara fusk.

– Man kan egentligen inte säga att vi kopierar någonting. Det handlar snarare om att vi lär oss från kunder som frivilligt gått med på att dela data med oss.

Den fristående kommentatorn Techdirt håller med,

– Det här liknar snarare ytterligare ett tecken på att Google har passerat stadiet då man var innovativ, och istället övergått till att försöka ”skydda sitt revir”, skriver Techdirt.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)