JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Säljstart i oktober för svensk bränslecellsladdare

Säljstart i oktober för svensk bränslecellsladdare

Om ett drygt halvår ska det äntligen gå att köpa uppstartsföretaget Myfc:s bränslecellsbaserade laddare. Den primära målgruppen är friluftsmänniskor och hjälparbetare. Själva laddaren kommer att kosta runt 1550 kronor och varje laddning går på cirka 12 kronor.
Den kommersiella lanseringen av Powertrekk, Myfc:s bränslecellsbaserade laddare, har skjutits upp flera gånger. Själva cellen har varit klar sedan länge men nu ska även säkerhetsproblemen vara lösta.

- Vårt första marknadsfokus är folk i västvärlden och de flyger med sina produkter, så det är nödvändigt att de får ha med sig laddaren ombord, säger företagets vd Björn Westerholm.

Så glöm den billiga ”tepåsen" som Myfc länge pratade om. I Powertrekk är bränslet förpackat i en slagtålig puck av aluminium. Dessutom är själva bränslet inte aluminiumbaserat längre utan består av en blandning av natrium och kisel.

Laddaren är dock precis som förut tvådelad med bränslecellen i den undre delen. Den övre halvan innehåller elektroniken och ett litiumjonbatteri. Batteriet fungerar som en buffert och kan dessutom ta hand om den energi som inte går åt vid laddningen.

Varje puck innehåller energi motsvarande ett litiumjonbatteri på 3,7 V och 1080 mAh.

- Det är mer än batteriet i en normal smartmobil.

För att starta bränslecellen fyller man på vattenbehållaren med ungefär en matsked vatten. Det går i princip bra med vilket vatten som helst men ju renare vattnet är, desto längre blir livslängden på cellen. Sedan bryter man sigillet på pucken, stoppar i den och sätter på överdelen.

Processen startar automatiskt men det tar en stund för vätgasutvecklingen att komma igång. Sedan går den på max ett tag innan den sakta klingar av. Det innebär att batteri behövs som buffert för att ta hand om variationerna i laddströmmen. Regleringen sköts med hjälp av den sensor som hela tiden mäter vätgasutvecklingen och ser till att all gas omvandlas till ström via Myfc:s egenutvecklade membran.

- Vi planerar att ha ett återvinningssystem för puckarna men exakt hur det ska fungera är inte klart.

Den stora marknaden för Myfc är dock människor i tredje världen som inte har el i hemmen. Dessa skaffar i allt större utsträckning mobiltelefoner med behöver såklart också kunna ladda dem på ett enkelt och billigt sätt. För den här marknaden kommer det så småningom en variant där bränslet förpackats i form av billiga tepåsar.

I den billigare varianten finns inte något batteri och inte heller någon ventil som styr vätgasutvecklingen. Istället får man anpassa tepåsarna så att de innehåller en lagom mängd energi.

- Vi visade en sån på Mobile World Congress i fjol och vi visar en förbättrad variant i år.

Den skulle till exempel kunna innehålla en lysdiod och dubblera som lampa.

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)