JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Blandad kompott från Ericsson
En bättre bruttomarginal och vinst än väntat men också ett stort försäljningstapp för kärnverksamheten, det vill säga nätverksprodukter. Så kan man sammanfatta årets första tre månader för telekombolaget Ericsson.
Försäljningen under kvartal ett minskade 4 procent från 53 miljarder kronor i fjol till 51 miljarder kronor i år. Ser man enbart till affärsområdet Networks är tappet betydligt större. Där minskade försäljningen från 33,2 miljarder kronor till 27,3 miljarder kronor. Å andra sidan ökade affärsområdet Services med 3,2 miljarder kronor till 20,6 miljarder kronor.

I en kommentar skriver företagets vd Hans Vestberg att nedgången i försäljningen av CDMA-system var förväntad och att operatörerna dragit ned sina investeringar i i länder med makroekonomisk eller politisk osäkerhet.

Den underliggande affärsmixen, med en en högre andel nätutbyggnadsprojekt och nätmoderniseringsprojekt än kapacitetsprojekt, var oförändrad. På kort sikt förväntas den mixen kvarstå.

Periodens resultat blev 8,8 miljarder, en ökning med 116 procent jämfört med samma kvartal föregående år. Resultatet påverkades positivt av vinsten från försäljningen av Sony Ericsson (7,7 miljarder kronor) och negativt av förlusten i ST-Ericsson.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)