JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
måndag 19 augusti 2019 VECKA 34
Fruktan för virus som attackerar fordon börjar så smått sprida sig bland biltillverkare. Senast att starta en projekt som adresserar området är Intel, efter sitt köp av säkerhetsföretaget McAfee.
Stjäla bilar, tjuvlyssna på samtal i kupén, och till och med få bilen att krascha. Det är några av de teoretiska möjligheterna vid cyberattacker på bilar. Det sistnämnda demonstrerades på en övergiven flygplats redan år 2010.

Enligt nyhetsbyrån Reuters drivs just nu en handfull projekt som syftar till att undersöka potentialen för och försvar mot – datorangrepp på bilar.

Intels bilsäkerhetslabb ligger på västkusten, i Beaverton i Oregon, och drivs av folk som Intel fick när det köpte säkerhetsföretaget McAfee.

– Om din laptop kraschar är dagen förstörd, men om bilen kraschar riskerar du livet, säger föreståndaren för Intellabbet.

– Det finns ingen anledning till panik ännu, tror jag, men det ser otäckt ut för framtiden.

Hittills är problemet med cyberattacker på fordon teoretiskt. Reuters hittar inga kända attacker efter en omfattande rundfrågning bland tillverkare, myndigheter, säkerhetsföretag och organisationer.

Bilar är ”datorer på hjul” – de består av dussintals processor som styr olika delar av fordonet. Attackmjukvara av olika slag kan ta sig in i fordonselektroniken via diagnostiska system och trådlösa nät, och till och med via cd-skivor i bilstereon.

Det sistnämnda har enligt Reuters demonstrerats i en attack som hämtad från en Bondfilm: på den digitala instrumentbrädan börjar plötsligt en nedräkning från 60. På noll släcks lysena, låses dörrarna, stannas motorn och  tvärnitas bromsarna.

En annan attackväg är Internet, som allt oftare är åtkomligt via bilens infotainmentsystem – som delar nätverk med andra datorsystem i bilen.

– Tillverkarna, liksom i resten av elektronikvärlden, implementerar funktioner och teknik bara för att de kan. De förstår inte fullt ut de potentiella riskerna, säger Joe Grand, oberoende säkerhetsexpert, till Reuters.

Han uppskattar att en genomsnittlig biltillverkare ligger 20 år efter IT-världen när det gäller kompetensen i skydd mot cyberattacker.

Bland tillverkarna finns ett gryende intresse. Ford berättar att företaget har säkerhetsingenjörer i laget när det  just nu konstruerar ett infotainment- och kommunikationssystem för bilen – det ska göras motståndskraftigt mot datorattacker.

– Ford tar detta hot på stort allvar och investerar i att bygga in säkerhetslösningar i produkten från start, säger Ford till nyhetsbyrån Reuters.
MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)