JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Köpglada mässbesökare

90 procent av de 2758 som tog sig till elektronikmässan i Göteborg i januari kommer under den närmaste tiden att köpa en eller flera av de produkter eller tjänster som visades på mässan. Det framgår av mässans detaljerade statistik som nu är klar.
Att antalet besökare ökade ordentligt visste vi redan (länk). Det registrerades 2758 besökare under de två dagar mässan pågick, 22 till 23 januari. Det var 35 procent fler än 2011. Nu finns mer detaljer om hur besökarna såg ut.

Besökarna kom från följande branscher:
Elektronikindustrin 16%
Fordonsindustrin 14%
Annan tillverkande industri 14%
Konsultverksamhet 13%
Militärindustrin 9%
Telekomindustrin 8%
Komponenter/Mönsterkort/Halvledartillverkning 5%
Datakommunikation 4%
Verkstadsindustrin 4%
Processindustrin 2%
Kontraktstillverkning 2%
Läkemedelsindustrin 2%
Annat 7%

Besökarna var verksamma inom följande yrkesområden:
Konstruktör 23%
VD/Företagsledning/Ägare 15%
Underhållstekniker/Underhållschef/Underhållsingenjör 10%
Utvecklingschef 8%
Systemdesigner 7%
Inköpschef/ansvarig 5%
Produktionschef/ansvarig 4%
Forskare 4%
Maskinoperatör 3%
Logistik/Materialhantering 2%
Kvalitets- & säkerhetskontroller 2%
Kvalitetskontrollchef 2%
Annat 15%

Resultatet från enkäterna som skickades ut efter mässan visar att 85% av besökarna som svarat beslutar eller påverkar inköp. 15 procent, eller lite drygt 400 personer svarade på enkäten.

90% av de besökare som svarat på enkäten uppgav att de under den närmaste tiden kommer att köpa en eller flera av de produkter/tjänster som visats på mässan.

De besökare som svarade ja på frågan om de kommer att köpa produkter på mässorna uppgav att de kommer att köpa inom följande storleksordning:
Ja, i storleksordningen 1 - 50.000 kr 26%
Ja, i storleksordningen 50.000 - 500.000 kr 24%
Ja, i storleksordningen 500.000 - 1.000.000 kr 15%
Ja, över 1.000.000 kr 4%
Ja men det totala värdet är okänt 31%

Enkäterna visar att 70% av de svarande besökarna tycker att mässan är mycket viktig eller viktig när det gäller inköp.

Besökarna uppgav följande syften med mässbesöket (Flera svarsalternativ möjliga):
Beslutsunderlag för upphandling 64%
Ta del av nyheter 61%
Skapa nya kontakter 59%
Träffa nya kontakter och branschfolk 56%
Få överblick över branschen 49%
Gå på seminarier 31%

Besökarna uppgav följande på frågan om hur mycket tid de spenderade på mässan:
Mer än fyra timmar 37%
Två till fyra timmar 51%
En till två timmar 10%
Mindre än en timme 2%

93% av besökarna som svarat på enkäten uppgav att de är intresserade av att besöka mässan när de arrangeras nästa gång.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)