Skriv ut
Ett EU-projekt ska utveckla nästa generations litiumjonbatterier för skotrar, personbilar och tunga fordon. Projektet hoppas kunna stärka marknaden för elfordon genom att göra batterierna billigare.
Följande deltar i Caiman:
• Frankrike: Arkema, CEA
• Grekland: Certh
• Italien: Lithops, Piaggio, Politio, CRF
• Schweiz: Imerys
• Spanien: Cidetec
• Sverige: SP, Volvo
• Österrike: AIT, Eutema, Thinkstep
Projektet ska  industrialisera katodmaterial avsett för 5 V, anodmaterial och elektrolyt. Batterierna ska ha en energidensitet på minst 270 Wh/kg till en kostnad av max 200 euro/kWh.

Projektet pågår fram till 2019 och omfattar drygt 53 miljoner kronor. Av dessa går cirka 8 miljoner kronor till de svenska deltagarna, bland vilka finns SP och Volvo.

Projektet har döpts till Ecaiman (”eCAIMAN”, Electrolyte, Cathode and Anode Improvements for Market-near Next-generation Lithium Ion Batteries).

Priserna på batterier för elfordon har fallit dramatiskt under de senaste åren.

KÄLLOR: SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, Elektroniktidningen