Skriv ut
ITU:s månadslånga session i Geneve för att ena medlemsländerna om hur olika frekvensband ska användas – WRC-15 – beslutade som väntat att allokera 79 GHz-bandet för bilradartillämpningar.
Idag används två frekvensband på 24 GHz respektive 76 GHz för radarsystem i bilar. Att gå till 79 GHz ger två fördelar, jämfört med 24 GHz är våglängden en tredjedel vilket leder till kompaktare system.

Dessutom finns det betydligt mer bandbredd runt 79 GHz, faktiskt hela 5 GHz, från 76 GHz till 81 GHz. Dessutom bli bandet dedicerat för fordonsradar vilket eliminerar risken för störningar från andra tillämpningar.

– För 79 GHz-bandet erhåller vi jämfört med 77 GHz-bandet fem gånger högre bandbredd och därmed fem gånger bättre avståndsupplösning. Som bäst blir det ca 4 cm, förklarade Bengt Münter på Qamcom för Elektroniktidningen i september.

Företaget deltar tillsammans med Denso, Amparo och Acreo i ett projekt för att utveckla en radar som ska övervaka järnsvägskorsningar och som nyttjar det nya bandet (länk).