JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Informationen från bilens ABS-sensorer kan inte bara användas för att styra bromsarna, den används sedan många år för att varna om lufttrycket sjunker i något däck. Likaså kan den också användas för att slå larm om halt väglag. Tekniken kommer från Linköpingsföretaget Nira Dynamics och har testats tillsammans med Trafikverket under vintern.

– Det känns grymt roligt att vi har byggt vidare på konceptet från förra året. Det är delvis samma fordon, men med en utökning till fler bilar och fler städer och med fler intressenter inblandade. Framförallt är fokuset på Göteborg och Stockholm, skriver företagets marknads- och försäljningschef Johan Hägg till Elektroniktidningen.

Principen är busenkel. Niras algoritmer matas med data från ABS-sensorerna som mäter rotationshastigheten i hjulen. Är det halt börjar ett eller flera däck slira och algoritmerna upptäcker det på bråkdelar av en sekund. Pyser luften ut ett av däcken ”plattas det till” och rotationshastigheten ökar, vilket också kan detekteras.

I praktiken är det inte fullt så enkelt. Bland annat måste algoritmerna anpassas till varje ny plattform som biltillverkarna lanserar inklusive de olika däckstyper som används på den.

Halkvarningssystem är implementerat i en liten dator med GSM-modem som pluggas in i bilens OBD-port. Redan i fjol utrustades ungefär 80 taxibilar runt om i landet med OBD-pluggen för att under verkliga förhållanden testa hur systemet fungerar. I vinter har försöket utökats med fler bilar i ett samarbete med Trafikverket och  företaget Klimator.

– Poängen med projektet är att kunna kombinera vår friktionsdata (som vi kan ge som antingen en halkvarning när det verkligen är halt, eller som ett kontinuerligt värde som säger exakt vilket grepp du har) med väderdata och data från andra källor, skriver Johan Hägg.

Det handlar exempelvis om att vindrutetorkarna är igång vilket ger ett ännu bättre beslutsunderlag för den som sköter vägunderhållet, det vill säga plogar, sandar eller saltar.

Dessutom går det att återföra informationen till alla bilister via exempelvis radions RDS-system eller via skyltar längs vägarna.

– Vi har mer än en handfull biltillverkare som utvärderar vårt system i sina egna bilar just nu så vår förhoppning är att det ska finnas på vägarna i stor volym om ett par år.

Niras däcktryckssystem finns i över 35 miljoner bilar från bland annat Volvo, Audi och Volkswagen.

MER LÄSNING:
 
magasinet

221 stycken elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik
Anne-Charlotte
Sparrvik
+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)