JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Formellt bär den mötande Hondan skulden till krocken. Men Ubers självkörande Volvo körde i full fart in i en korsning med stillastående trafik och skymd sikt. Det är vad polisrapporten från den omtalade krocken i fredags berättar.

En självkörande Volvo XC90 var i fredags inblandad i en krock i Arizona. 

Polisen har redan bötfällt en mötande Honda för att inte ha lämnat företräde vid vänstersväng. Men vittnesmål och data från olycksplatsen visar att Hondan rullade fram försiktigt medan Ubers självkörande Volvo rusade in i korsningen i 61 km/h, i gult ljus, och trots att sikten var skymd av andra stillastående fordon.

Såhär vittnar föraren av Hondan:

– Såvitt jag kunde se fanns ingen mötande trafik i den tredje filen, så jag kände att jag kunde svänga. Men när jag kommit till mittenfilen och just skulle korsa den tredje såg jag en bil komma flygande genom korsningen, och jag kunde inte bromsa tillräckligt snabbt för att undvika kollision.

 Olyckan involverade fyra fordon. Den Honda som bötfällts är inte synlig i de bilder som brukar publiceras från olycksplatsen.

Efter att Volvon och Hondan stött emot varandra i fronten, fortsatte Volvon framåt, körde in i en lyktstolpe, välte upp på sidan och krockade därefter med ytterligare två fordon, en Ford och en Hyundai, som fick skador i sidan.

Uppgifterna kommer från branschtidningen EE Times som begärt ut Arizonapolisens dokumentation och analyserat den (länk).

De nya uppgifterna betyder att Uber inte kan friskriva sig från olyckan. De fakta som är komprometterande för Ubers del bekräftas av en av ingenjörerna i Ubers Volvo.

– Det fanns ingen tid att reagera för sikten var skymd, skriver Uberföraren i sin rapport.

Ubers självkörningsalgoritmer visade prov på dåligt omdöme genom att inte sakta farten i en problematisk korsning. Och Ubers ingenjör i framsätet visade dåligt omdöme eller skicklighet genom att inte ta kontrollen över fordonet för att förhindra vårdslösheten.

Uber pausade tillfälligt sina självkörningstester under helgen, men återupptog dem i måndags.


Bilden ovan (klicka för att förstora!) visar korsningen där krocken skedde. Norr är uppåt i bild. Bil nummer 1 är Hondan som svänger västerut. Bil nummer 2 – skissad på tre platser – är Ubers självkörande Volvo som kommer körandes söderut i 48 mph. Det fanns fler bilar i korsningen som inte är inriktade i bild. Några av dem skymde sikten så att Volvon inte såg Hondan innan der var försent.

MER LÄSNING:
 
magasinet

223 stycken elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik
Anne-Charlotte
Sparrvik
+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)