JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

För två år sedan startade ett Vinnovafinansierat projekt med målet att utveckla ett radarsystem för att övervaka järnvägskorsningar och förhindra olyckor. Nu testas systemet på ett antal platser.

Järnvägar är ett säkert transportmedel och antalet dödsfall bland järnvägsresenärer minskar stadigt. Ett problem som återstår att lösa är dock olyckor som sker vid järnvägsövergångarna.

Enbart i EU leder kollisioner mellan tåg och bil till cirka 1 500 dödsolyckor per år och orsakar dessutom stora materiella skador och trafikförseningar.

Att åtgärda problemet med planskilda korsningar är sällan ekonomiskt eller praktiskt möjligt. Ett alternativ är radarsensorer som övervakar korsningarna och kan varna annalkande tåg om det finns ett hinder på spåret. Det är också vad Vinnovaprojektet ”79 GHz UWB Imaging Radar Sensor” gått ut på.

Denso, Qamcom, Amparo och Acreo har tillsammans utvecklat en radar på 79 GHz som kan ge ner till 4 cm i avståndsupplösning.

24NT har tittat på installationen i Linköping och spelat in en filmsnutt som visar hur radarsystemet identifierar personer och fordon vid jänsvägsövergången.

Länk till videon:

 

MER LÄSNING:
 
magasinet

230 elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik
Anne-Charlotte
Sparrvik
+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)