Skriv ut

Om elektriska fordon ska slå igenom behöver vägarna elektrifieras. Det anser bland annat Lundaprofessorn Mats Alaküla som byggt en ny typ av elväg som laddar både när fordonet står stilla och när det körs.

– Fördelarna med den lösning vi utvecklat är att skenorna kan läggas direkt på asfalten och att den fungerar både när man kör och står till, säger Mats Alaküla i ett pressmeddelande.

Tekniken ska testas i Örtofta nära Lund med en 120 meter lång teststräcka som finansierats av Energimyndigheten.

Elvägen finns i två versioner. En som läggs helt ovanpå asfalten och bygger 45 mm ovanpå vägbanan. Den lämpar sig speciellt för städer där det är svårt att göra stora installationer i vägar.

Den andra versionen är nedsänkt och bygger mindre än 10 mm ovanpå vägbanan. Den lämpar sig för högfartssträckor. Den behöver bara en inmatning från sidan av vägbanan varje 0,5-1 km, vilket är betydligt glesare än någon annan elvägsteknik.

– Den teknik vi tar fram är först i världen med att fungera lika bra på landsväg som i staden. Samma teknik används för stadskörning och på landsväg, stillastående och i rörelse, säger Mats Alaküla.

Laddskenorna aktiveras en meter i taget och bara när ett fordon passerar eller stannar till. Under nästa år ska stadsbussarna i Mariestad testa tekniken.

– I första skedet kommer vi att lägga skenor vid busshållplatserna, därefter siktar vi på att elektrifiera vissa körsträckor i staden, berättar Dan Zethraeus som är projektledare för satsningen och som bildat bolaget Elonroad för att ta tekniken ut till marknaden.

Elektroniktidningen skrev en längre artikel om svenska elvägsprojekt i november 2016 (länk).