JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Örnsköldsviks flygplats var först i världen med fjärrstyrd flygtrafikledning för tre år sedan. Därefter kom Sundsvalls flygplats som god tvåa. Nu har regeringen beslutat att ge Luftfartsverket i uppdrag att redovisa konsekvenserna av flygledning på distans av statliga flygplatser.

Luftfartsverket har utvecklat flygledning på distans, RTS (Remote Tower Services) i över tio år. Tekniken innebär att flygledarna utföra sitt arbete från en central som kan vara placerad på en helt annan plats än den aktuella flygplatsen. Det gäller även starter och landningar.

För två år bildade LFV och Saab det gemensamma bolaget Saab Digital Air Traffic Solutions som erbjuder digitala lösningar för fjärrstyrd flygtrafiktjänst både nationellt och internationellt

Nu planerar Luftfartsverket och Swedavia att börja driva flygledning på distans för fyra av tio flygplatser som staten ansvarar för. De aktuella flygplatserna ligger i Kiruna, Östersund, Umeå och Malmö.

– Utvecklingen av flygledning på distans på svenska flygplatser skapar nya tekniska möjligheter men också nya utmaningar. Regeringen begär nu en samlad analys av vilka konsekvenser introduktionen av den nya tekniken innebär, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth i ett pressmeddelande.

Uppdraget ska redovisas senast den 21 december 2018.

 

 

MER LÄSNING:
 
magasinet

235
elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik
Anne-Charlotte
Sparrvik
+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)