JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Ett investeringstillskott på 5,7 miljoner dollar från bland annat Osram ska hjälpa den tyska lidar-uppstickaren Blickfeld att få sätta en produkt på marknaden.

”Focus on the vision” är den första meningen i Blickfelds företagspresentation. Det är för en gångs skull inte bara en klyscha utan också bokstavligen sant eftersom företaget utvecklar lidar – ljusradar som bland annat används av självkörande bilar för att observera trafikmiljön.

De flesta lidar-uppstickare är amerikanska, men Blickfeld är tysk – även om spår på linkedin leder både till Stanford och Berkeley.

Företaget grundades 2016 av tre personer och har 35 anställda, med huvudkontoret i München. 

Liksom andra lidaruppstickare försöker de bygga lidar i massvolympriser. Tricket – också detta vanligt – är att rikta laserljuset med mikromekaniska speglar. Hög prestanda ska deras konstruktion ha, och liten, billig och robust ska den vara.

Speglarna är av Blickfelds egen patenterade konstruktion, medan övriga komponenter är standard.

Den kommande produkten P2 scannar 100° x 30° och har en räckvidd på drygt 150 meter. Upplösningen är 0,4° och den samplar avståndet till upp till 100 000 punkter per sekund. Detta ska räcka till att ge den en bildhastighet på upp till 25 Hz. 

Utöver från Osram kommer den nya investeringen från High-Tech Gründerfonds, Tengelmann Ventures och Unternehmertum Venture Capital Partners. Den totala summan investeringar är härmed uppe i tio miljoner dollar.

Enligt föreagets vd finns det en mycket hög internationell efterfrågan på Blickfelds lösning. 

Företaget är i färd med att anställa på ”alla” avdelningar – såväl fordonsingenjörer och datavetare som affärsutvecklare, markandsförare och säljare. 

ANNONS:

Oktoberchansen

Vill du ha en Raspberry Pi – den populära enkortsdatorn från Farnell element14?
    Vi delar ut tio Raspberry Pi 3 Model B+ bland de som tecknar en ny prenumeration på Elektroniktidningen under september och oktober. Även trogna prenumeranter som förnyar sina uppgifter kan delta i kampanjen.
    Farnell element14 sponsrar kampanjen, som pågår fram till midnatt den 31 oktober.
    OBS glöm inte att kryssa i rutan för nyhetsbrev för att kunna vara med i utdelningen!
Prenumerera och delta!
MER LÄSNING:
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)