JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
torsdag 18 juli 2019 VECKA 29

Bygger du en hybrid, laddhybrid, bränslecellsbil eller ren batteribil har du från och med nu fri tillgång till 23 740 stycken patent från Toyota. 

SÅ FÖRDELAR SIG PATENTEN

• Bränslecellsteknik: 8 060
• Elmotorer: 2 590
• Effektstyrningsenheter: 2 020
• Systemkontrollenheter: 7 550
• Toyotas planetväxel:  1 320
• Laddare: 2 200 

Syftet är enligt Toyota att underlätta och påskynda utvecklingen av elektrifierade fordon världen över. Företaget tar även konsultuppdrag kring den egna tekniken – men det kostar förstås pengar. 

Pressmeddelandet från Toyota nämner uttryckligen endast hybrider, laddhybrider och bränslecellsfordon vilket snabbt ledde till tolkningen bland kommentatorer att rena batteribilar inte kunde utnyttja patenten

Men den missuppfattningen reder Toyotas Sverigekontor ut.

Erik Gustafsson

– Absolut! Målet med att tillgängliggöra patenten är att underlätta för utveckling av just elektrifierade fordon och företag som bygger och säljer desamma, inklusive hybrider, laddhybrider, batteri-elbilar och bränslecellsbilar, säger Erik Gustafsson, pr-chef på Toyota Sverige.

Misstänksamheten är kopplad till att Toyota är känt för sin skepsis mot rena elbilar, och länge själv avvaktade med att presentera planer på sådana, och istället satsade på bränslecelldrivna fordon och hybrider.

Patenten släpps fria omedelbart och finns tillgängliga fram till slutet av 2030. 

Alla patenten gäller teknik relaterad till ”elektrifiering av fordon” och som elektrifierade fordon räknar Toyota även sina icke-laddbara hybrider. Företaget har inga planer på att fasa ut dem.

– Nej. Elhyriden kommer att leva kvar i många år framöver och fortsätta vara fundamentet för elektrifieringen, säger Erik Gustafsson.

– Vi måste ha respekt och förståelse för att olika regioner och länder runt om i världen utvecklas olika snabbt. Vi har förmånen att bo i västvärlden där vi ligger i teknisk framkant, men det gör inte alla och vi uppnår större global nytta och minskar miljöpåverkan genom att hjälpa andra länder att ”komma ifatt”.

MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)