Det svenska uppstartsföretaget Einride lanserar nu kommersiella versioner av sin hyttlösa och batteridrivna lastbil. Det blir en modell för inhägnade områden och tre modeller med olika hastigheter för allmänna vägar.
Andra generationens Pod, som Eiride kallar sina lastbilar, har en förbättrad kaross för att minska vindmotståndet och därmed sänka energiförbrukningen under färd. Dessutom har företaget gjort diverse modifieringar för att förenkla serieproduktionen som är tänkt att starta nästa år.
Däremot är specifikationerna desamma. Bilen har tre hjulaxlar och väger 26 ton inklusive en maxlast på 16 ton. Lastytan är stor som 15 europapallar.
Fordonen har kameror liksom ett antal radar och lidar för att kunna köra på egen hand men kan också fjärrstyras av Einrides operatörer när så behövs. Precis som robotgräsklippare kan de docka automatiskt för att ladda batterierna som ger en räckvidd på 130 till 180 kilometer.
Redan nu är orderböckerna öppna för två av modellerna. Det gäller den som är tänkt för inhägnade områden och därmed inte behöver något tillstånd från Transportstyrelsen. Den kan köra upp till 30 km/h.
Även den modell som kan köra kortare sträckor på allmän väg med en maxfart på 30 km/h går att beställa. Här behöver dock kunden ett tillstånd från Transportstyrelsen.
Einride presenterade också en modell för landsväg som går upp till 45 km/h och en för motorväg med en maxfart på 85 km/h. De två senare ska komma i produktion år 2023.
Det kostar 10 000 dollar att beställa en Pod och sedan tillkommer en driftskostnad på 18 000 dollar per månad för modellen som är tänkt för inhägnade områden. Den vassaste modellen kostar 22 500 dollar per månad.
I priset ingår fjärrstyrningen som utförs av personal från Einride.