General Motors tar till operativsystemet Linux för att hålla ordning på alla de mjukvarukomponenter som kommer att snurra runt i dess framtida mjukvarudefinerade bilar. Serverveteranen Red Hat Software ska se till att det sker utan risk för personskador eller dataintrång.
Den mjukvarudefinierade bilen är ett koncept med två decennier på nacken. När det gäller implementeringar har det gått mer knaggligt.
General Motors tänker göra ett nytt försök med en Linuxbaserad mjukvaruplattform kallad Ultifi och tar nu hjälp av Red Hat Software, en veteran inom Linux för server-, moln- och företagstillämpningar.
Red Hat har tagit fram en version av sin Enterprise Linux kallad In-Vehicle OS. Den ska nu bli den nya basen för Ultifi, som ska vara klar för utrullning redan nästa år.
Ultifi är en särskild del i bilens komplexa mjukvarusystem som får uppgiften att se till att de utbytbara kodkomponenterna hanteras på ett ordnat sätt.
Infotainment, förarassistansfunktioner, uppkoppling och karosstyrning – alla dessa funktioner i bilen ska styras av mjukvarukomponenter som ska gå att installera, byta ut, uppgradera, prenumerera på, och så vidare. De kommer att laddas ner från molnet.
Vad gäller kodkomponenter i sig finns flera mogna modeller i Linux. De stora nya utmaningen för Red Hat är istället personsäkerhet. Linux måste kunna fungera som en pålitlig komponent i system som potentiellt kan skada människor när de fallerar.
In-Vehicle OS är enligt Red Hat certifierat funktionssäkert på det viset. Certifieringen är framtagen med hjälp av amerikanska Exida, som är specialist på området.
GM hoppas att Ultifi ska bli industrins mest utvecklarvänliga mjukvaruplattform. GM kommer till och med att släppa in tredjepartsutvecklare att bidra med mjukvarukomponenter.
Endast auktoriserade sådana, dock, med krav på kvalifikationer inom såväl personsäkerhet som cybersäkerhet och personlig integritet.