Donglar, appar, kreditkort, SMS, QR-koder eller medlemskap. Det finns för många sätt att betala när man ska ladda en elbil anser Energimyndigheten som dragit igång ett projekt för att lösa problemet.
– Fragmenteringen av betallösningar är ett resultat av att marknaden har vuxit fram snabbt och utan samordning eller reglering. Vi har kommit till en punkt där vi ser ett stort behov av att koordinera oss på både nordisk och europeisk nivå för att underlätta för fortsatt elektrifiering, säger Linda Svanhed på Energimyndigheten i ett pressmeddelande.
Myndigheten har gjort en kartläggning som visar att det nuvarande betalningslandskapet är splittrat och att många operatörer har egna betallösningar för laddning av el- och laddhybridbilar. Kartläggningen är en del av projektet ”Accelererad elektrifiering av vägtransporter i Norden”.
Energimyndigheten ska via ett nordiskt projekt ta fram förslag på enhetliga betallösningar.
– Vi ser att en kombination av app och kortterminaler skulle kunna vara ett alternativ för att inte bara möjliggöra enkel betalning av elbilsladdning idag, utan också fånga den fulla potentialen i en datadriven framtid. Men detta är något vi kommer fortsätta utreda, säger Linda Svanhed.
Följande betalningslösningar har identifierats:
- Appar och RFID-chips som bara fungerar på specifika laddstationsoperatörers laddstationer
- Universella appar och RFID-chips som kan användas på flera olika operatörers laddstationer
- Kortterminaler för betal- och kreditkortsbetalningar (inklusive enheter med en kontaktlös funktionalitet som åtminstone kan läsa betalkort)
- QR-kod och andra webbaserade betalningslösningar
- SMS-betalningar
- Plug & charge