Teslas laddkontakt NACS ska kunna vara standardiserad redan innan året är slut. USA:s regering kommer att ge den en snabbehandling och standardorganisationerna kommer att jobba övertid.
Det enda som den amerikanska bilindustrin pratar om just nu på luncherna är Teslas laddkontakt NACS och dess tekniska knockout på standarden CCS1.
Nu får NACS även en välsignelse från USA:s regering som dels säger att NACS-laddare har rätt till subventioner, dels att interoperabilitet är så viktigt att standardiseringen av NACS kommer att påskyndas.
Delstaterna Texas och Washington går ett steg längre och kräver att subventionerade laddstationer ska ha NACS-kontakter, liksom de tidigare måste ha CCS1.
Idag använder nästan alla elbilar i USA – utom Tesla – kontakten CCS1. Men efter att Ford och General Motors i juni meddelat att de växlar till NACS i sina bilmodeller i samband med att de börjar använda Teslas laddnät, tycks alla komma att gå samma väg.
Volvo meddelade igår att det har exakt samma plan som Ford och GM för laddnät och laddkontakt - adaptrar nu och inbyggt i nya bilmodeller från 2025.
Alla kan göra detsamma – det har Tesla lovat – och fler annonseringar ligger i luften. Rivian, VW, Stellantis, Toyota, BMW, Hyundai, JLR och Mercedes-Benz deltar i standardiseringen av NACS.
Standardorganisationen Charin standardiserar CCS1 och det gör även bilorganisationen SAE, under namnet SAE J1772. NACS kommer att bli både en CSS-standard och en SAE-standard – förutom den ”Tesla-standard” som den redan är.