JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise

42 miljarder dollar kommer marknaden för självkörningsteknik vara värd år 2025, och 70 miljarder år 2030. Här är några leverantörer som slåss om kakan. 

LÄS MER

BILHJÄRNOR:
• 1. I huvudet på en förarlös bil
• 2. De vill hjälpa fordon köra sig själva
• 3. Här är fler komponenter som måste på plats

Dollarprognoserna kommer från Boston Consulting respektive Intel. 

Investeringarna kommer att vara värda vartenda öre. De kommer tjänas in i människoliv. Självkörning kommer att dra ner antalet vägolyckor med 90 procent – det är vad förståsigpåarna säger och dessutom innerst inne tror är en underdrift.

Redan Teslas primitiva hands-off-självkörning Autosteer tycks reducera Teslabilarnas olycksfrekvens med minst 40 procent, antyder den amerikanska trafikmyndigheten NHTSA efter att ha undersökt frekvenser av utlösta krockkuddar.

Självkörning på det som kallas nivå 2 kan definieras som ”hands off” – händerna av ratten. Nivå 3 är ”eyes off” – inga ögon behöver vara på vägen, och nivå 4 är ”mind off” – föraren behöver aldrig vara beredd att rycka in utan kan fokusera på något annat medan bilen kör sig själv. 

Artikeln är tidigare publicerad i magasinet Elektroniktidningen.
Prenumerera kostnadsfritt!

På nivå 5, ”wheel optional”, behövs ingen mänsklig förare alls i bilen eftersom bilen kan köra själv överallt.

Att döma efter vart miljardinvesteringarna går så är det på nivå 4 och 5 som de nya aktörerna hoppas träffa på en guldåder, även om det kommer att fortsätta att ske spännande utveckling inom lägre nivåer och ADAS – förarassistans – i flera år till.

Nivå 3 tycks bli en historisk parentes. Den kräver en förare som hela tiden är beredd att ta över ratten. Volvo har utvärderat och går i bräschen och varnar för att nivån är vansklig och kanske till och med farligare än manuell körning, bland annat eftersom det är oklart vem som har kontrollen över fordonet. Flera tillverkare har lyssnat och backat från sina planer på nivå 3.

Flera biltillverkare försöker starta taxiflottor, vilket kan låta märkligt – varför inte stanna vid sin nisch och låta kunderna driva taxi?

Men det går inte att tacka nej till den enorma marknad som är på väg. Att åka självkörande taxi kommer att bli större än att köra egen bil. Detta eftersom det är en magnitud billigare och därmed exempelvis dramatiskt utökar möjligheten att ta en biltur för låginkomsttagare i Kina och Indien. 

Dessutom erbjuder taxiverksamhet en elegant möjlighet att växa med självkörandeutvecklingen. Uber insåg det först, men kommer att få konkurrens.

Uber kommer att sända en bil med eller utan förare beroende på hur svår den önskade sträckan är. Allteftersom robotbilarna blir skickligare – på mötande trafik, rondeller, påfarter, övergångsställen, korsningar, cyklister, fotgängare – skalar Uber upp andelen självkörande bilar i taxiflottan tills de tagit över helt, vilket kommer att börja ske kring 2025 på vissa orter. 

LÄS MER
• BILHJÄRNOR 1(3): I huvudet på en förarlös bil
• BILHJÄRNOR 2(3): De vill hjälpa fordon köra sig själva
• BILHJÄRNOR 3(3): Här är fler komponenter som måste på plats

MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)