Skriv ut
Kategori: Nyheter
Intels antropologer har kartlagt det gröna tänkandet. Miljövänner är en målgrupp för det elektroniska hemmet.
SAN FRANCISO Mitt bland alla propellerhattar på Intel Developer Forum i San Francisco, kliver plötsligt en antropolog upp på scenen. Intels forskningsgrupp User Experience har studerat miljövänner på USA:s västkust i deras hem.

Det finns pengar att tjäna på miljövänner. De kan till exempel betala 10–15 procent mer för ett grönt alternativ som egentligen bara kostar tre procent mer att tillverka.

Image– Siffrorna varierar beroende på hur man räknar. Men enligt en kalkyl lade amerikanerna mellan 300 och 500 miljarder dollar på gröna produkter under år 2006, berättar Jay Hasbrouck, en av flera antropologer i arbetsgruppen.

– Och 77 procent har ändrat köpvanor med hänvisning till gröna argument.

Miljövännernas drivkrafter varierar. Ecochic, hippiehybrid, jordvän, eller nypatriot – vilken är du? Så låter Intelantropologernas kategorisering. En ”nypatriot” är en person som hoppas på alternativa energikällor eftersom han ogillar USA:s beroende av arabisk olja.

– Green has changed since the 60:s. Det har blivit större, bredare och mainstream, säger Jay Hasbrouck.

De så kallade ”ljusgröna” miljövännerna är den mest intressanta gruppen för Intel. En typisk 60-talsmiljövän såg teknik som ett hot – ”mörkgröna” miljövänner i Intelforskarnas terminologi.

– Men idag finns ljusgröna miljövänner, som använder teknik som verktyg för att förbättra miljön.

Elektronikmarknaden har ännu inte upptäckt dem. På bilmarknaden finns hybridbilar. Men den miljövän som exempelvis vill köpa dator idag, har inget grönt alternativ.

Och den som vill bygga ett grönt hem är hänvisad till hemmagjorda lösningar. En av personerna i Intels studier loggar för hand dagligen siffrorna på elmätaren. En annan har utrustat sitt hem med hemmabyggda trådlösa sensorer som rapporterar status på tvättmaskiner och strömbrytare.

De ljusgrönas värderingar, beteenden, uppfattningar och tekniksyn har kartlagts i djupintervjuer, observationer och övningar. Allt för att upptäcka hur deras teknikönskemål ser ut i detalj.

Ofta innebär energisparandet dagliga manuella sysslor: dra för persienner, öppna fönster, vrida solpaneler, rengöra kylrör. Flera av de ljusgröna uppskattar rytmen i handhavandet. En av dem jämför det romantiskt med att leva på en segelbåt.

– Det här kan betyda att automatiseringen kanske bara ska gå till en viss gräns. Att man kanske ska lämna kvar en del manuella moment, säger Jay Hasbrouck.

En annan upplevelse hos många ljusgröna är att de befinner sig på en vandring mot mer och mer miljövänlighet. De kanske börjar med små justeringar av sin livsföring, för att sedan gå vidare till allt mer omfattande förändringar av hemmet.

– Vi tror det behövs teknik som är bakåtkompatibel med dagens teknik, inkrementella lösningar. Och inte disruptiva lösningar som kräver stora ändringar på en gång.

De ljusgröna är ofta välvilligt inställda till producenternas goda vilja. Du behöver inte bli koldioxidneutral dag noll som produktutvecklare för att vinna dem som kunder.

– Även små förändringar räknas, säger Jay Hasbrouck.

Jay Hasbrouck har tips till potentiella produktutvecklare.

– Du kanske redan har gröna produkter? Försök att se på ditt utbud med andra glasögon.

Jay Hasbroucks blogg: http://jayhasbrouck.blogspot.com