Häromdagen spådde analyshuset Isuppli att 2012 skulle bli året då fler Androidmobiler såldes än Iphone med dess operativsystem iOS (länk). Men enligt konkurrentanalytikern Gartner har detta redan hänt - under andra kvartalet i år såldes 10,6 miljoner Androidmobiler mot 8,7 miljoner Iphone.
Under andra kvartalet i år såldes 14 procent fler mobiler än motsvarande kvartal i fjol, och andelen smartmobiler ökade från 13 till 19 procent av totalmarknaden. Men den hårda prispressen gjorde att snittpriset per mobil ändå minskade, konstaterar Gartner.Framgångarna för Android är det mest iögonenfallande i företagets analys. Över 10,6 mlijoner Androidmobiler såldes under kvartalet, upp från 0,8 miljoner motsvarande kvartal i fjol, och förbi Apples iOS som satt i 8,7 miljoner sålda Iphone. Android är därmed det tredje största mobiloperativsystemet totalt - Symbian leder med 41 procent, Rims Blackberry OS har 18 procent, Android 17 och iOS 14 procent. Microsoft ligger långt efter med sitt Windows Mobile som bara har 5 procent av marknaden.
Bland mobiltillverkarna behåller Sony Ericsson femteplatsen, med 11 miljoner sålda mobiler och en marknadsandel på 3,4 procent. Avståndet upp till fyran, Blackberrytillverkaren Rim, är dock endast 220 000 mobiler.
Och bakom lurar Motorola, Apple, HTC och ZTE som samtliga kommer allt närmare de fem i toppen. Motorola har med sina senaste Androidmodeller lyckats vända sin negativa trend. Apple hade ett av sina mindre lyckade kvartal, i väntan på introduktionen av Iphone 4. Och HTC är en snabbväxare som kommit in på tio-i-topplistan för första gången, mycket tack vare framgångarna för företagets Androidbaserade modell.
Förändringarna har gjort att Gartner och andra analyshus numera redovisar de tio största mobiltillverkarna istället för som förr, de fem största, se tabell nedan.
Komponentbristen har påverkat hela branschen negativt. Mest skriande är bristen på organiska LED-skärmar (Amoled), säger Gartner. Dollarns förstärkning, eurons försvagning och hårdnande konkurrens inom såväl smartmobiler som bland de allra billigaste mobilerna har också drivit ner snittpriserna. I lågprissegmentet konstaterar Gartner att LG tappat mark gentemot i första hand Samsung. Även ZTE tar andelar i just lågprissegmentet.