Skriv ut

volvo elVolvo har elbil

med bränslecell
i tankarna

Rena elbilar får förhållandevis kort körsträcka. Nu ska Volvo i samarbete med Powercell Sweden börja utveckla en bränslecell som väntas kunna ge en elbil upp till 25 mil längre räckvidd utan koldioxidutsläpp. Utvecklingen sponsras av Energimyndigheten och målet är att ha två prototypbilar framme för test år 2012.  
Fortfarande är batterier i rena elbilar stora och dyra, vilket påverkar räckvidden negativt. Ett sätt att öka körsträckan mellan två batteriladdningar kan vara att addera bränsleceller. Det menar Volvo som nu i samarbete med Powercell Sweden (se länk) ska göra en förstudie kring så kallade Range Extender, som består av en bränslecell med reformer.

Reformerns uppgift är att bryta ner ett flytande bränsle och bilda vätgas. I bränslecellen omvandlas vätgasen till elektrisk energi som driver bilens elmotor.

– Detta är en spännande förlängning av vår stora satsning på elektrifiering. Projektet ger oss dessutom ökad kunskap om bränsleceller och vätgas, säger Stefan Jacoby, vd på Volvo Personvagnars i ett pressmeddelande.

Till en början ska projektet använda bensin som bränsle vid nedbrytningsprocessen som genererar elektrisk energi. Det kan tyckas underligt men Volvo hävdar att den höga verkningsgraden gör att den utsläppta koldioxidhalten kraftigt minskar jämfört med i ett konventionellt fordon.

Slutprodukten är således bara el, vatten samt en mindre mängd koldioxid. På sikt kan tekniken även anpassas så att förnyelsebara bränslen kan användas.

Någon vink om när de första elbilarna med Range Extenders kommer att släppas på marknaden vill Stefan Jacoby inte ge.

– Det industriella beslutet kommer när vi har lärt oss mer om bränsleceller och dess möjligheter, säger han.

Däremot är målet redan nu att ta fram två testbilar baserade på dagens Volvo C30 DRIVe Electric som kan börja testas i trafiken under 2012. Det senare förutsätter dock fortsatt stöd från Energimyndigheten.
Kategori: Nyheter