Skriv ut
Varumärket Ovi, där Nokia marknadsfört sina mobiltjänster, fasas ut med början i sommar. Därefter ska både produkter och tjänster heta Nokia och inget annat.
Det var i augusti 2007 som Nokia lanserade tjänsteportalen Ovi (som för övrigt betyder "dörr" på finska) som en markering att företaget minsann inte bara gjorde tråkig hårdvara utan även hippa tjänster. På Ovi finns idag drygt 40 000 appar att ladda ner, något som händer 5 miljoner gånger om dagen enligt Nokia. Siffrorna kan jämföras med Apples App Store som har 300 000 appar och dubbelt så många nedladdningar om dagen.

Att Nokia här ligger långt efter Apple är dock inte huvudanledningen till att Ovi nu fasas ut, hävdar företaget. I stället är det tiden som runnit ifrån tanken med separata varumärken.

– Genom att centralisera våra tjänsters identitet under ett och samma varumärke kommer vi att förstärka det kraftfulla varumärket Nokia och förena vår varumärkesarkitektur. Våra mobila upplevelser är tätt integrerade med våra produkter – det finns inte längre någon skillnad, säger Nokias marknadsföringschef Jerri DeVard på Nokias officiella blogg (länk).

Samarbetet med Microsoft spelar förstås också in. Microsoft ska inte bara bidra med sitt mobila operativsystem – även dess sökmotor Bing och dess annonslösning Adcenter, integrerad med Nokias kartlösning, ska framöver få framträdande positioner i Nokias mobiler.

Utfasningen är tänkt att börja i juli. Alla Ovi-tjänster kommer att stödjas under överskådlig tid. Nya tjänster kommer dock inte att marknadsföras under Ovi-varumärket.