Skriv ut
Skippa den planerade satsningen på spårvagnar i Lund och satsa istället på elbussar. Det menar forskare och rektor på Lunds universitet. Politikerna stretar däremot emot. Men har politikerna koll på läget?
Vad är bäst, spårvagnar eller elbussar? Den debatten bjuder Lunds universitet in till i övermorgon, onsdagen den 15 juni (se länk), direkt efter kommunens samråd om en planerad spårvagnsatsning.

Till saken hör att en enad politikerkår vill ha spårvagnar i Lund, medan forskare vid Lunds universitet menar att elbussar är en bättre långsiktig lösning.

– En sådan satsning skulle på ett helt annat sätt än spårvagnar signalera att Lund är idéernas och framtidens stad, där man är beredd att pröva nya innovativa framtidslösningar, säger Mats Alaküla professor på LTH till universitetets nyhetstidning.

Mats Alaküla är inte enbart professor, utan även expert på eldrivna fordon och han jobbar halvtid som framtidsspanare inom hybridteknik för Volvo Powertrain. Hans vision är att på sikt elektrifiera större delen av Sveriges vägnät, konduktivt eller induktivt.

Det koreanska konceptet OLEV – Online Electric Vehicle – är ett föredöme. Det handlar om teknik som grävs ner under asfalten i mitten av en körfil. Energin överförs magnetiskt till fordonen med tillräcklig effekt för att driva fordonet men också ladda batterier. Verkningsgraden sägs ligga kring 85 procent.  

Nu vill Mats Alaküla och Per Eriksson, rektor på Lunds universitet och fd generaldirektör på Vinnova, skippar den planerade satsningen på spårvagnar i staden. Istället förordar de två ett laddvägssystem som OLEV, som skulle kunna lägga grunden till en helt eldriven stadstrafik.

För att blåsa liv i diskussionen bjuder Lunds universitet in till debatt där Karin Svensson-Smith, miljöpartist och andra vice ordförande i Tekniska nämnden, samt Christer Ljungberg, trafikplanerare i kommunen, ställs mot Mats Alaküla och Per Eriksson.  

Samtidigt begränsas Mats Alaküla vision inte av Lundaprojektet, utan hans tro är att framtidens lastbilar åtminstone till vis del kommer att gå på el. I en modell som Lundaforskarna tagit fram framkommer det att kostnaden för att elektrifiera hela Sveriges vägnät är mindre än två årskostnader för förbrukningen av bensin och diesel i landet.

Just nu jobbar Volvo med att bygga en testbana i Göteborg med konduktiv teknik. Förutom Volvo deltar även Scania, Saab/Spyker, Volvo Cars, Trafikverket, LTH och KTH i projektet. Förhoppningen är att en demonstrator ska finnas färdig att visas upp inom ett och ett halvt år.
Kategori: Nyheter