Skriv ut
EU-kommissionen beslutade nyligen om att ge drygt 6,7 miljoner kronor till ett forskningsprojekt kring elektriska vägar vid Lunds Tekniska högskola. Projektet ska dra igång den första september i år.
När EU-kommissionens nyligen tog beslut om sin specialsatsning på miljöprojekt, kallad Life+, fick 183 projekt dela på totalt 244 miljoner euro. Det svenska forskningsprojekt med fokus på elektriska vägar fick 729 000 euro.

Projektet går ut på att med hjälp av elektriska slingor i vägbanan ladda fordon under drift. En av utmaningarna som nämns är att koppla in fordonet till den elektriska ledaren under tiden som fordonet kör. Planen är att i projektet utnyttja de elektriska ledningar som idag används av kollektivtrafiken i Landskrona.

– Alla vägtransporter kan göras elektriska. Det här är första steget mot ett helt nytt sätt att tänka när det gäller transporter på väg, säger Sten Wandel, som är en av forskarna i projektet, i ett pressmeddelande.

På sikt är det tänkt att utvidga konceptet till att ladda fordonen via induktion. I så fall slipper man den fysiska kontakten mellan ledare och fordon.

Inom ramen för det svenska projektet samarbetar forskarna på LTH med Volvo, Skånetrafiken, Epsilon, Eon och coachkonsulten Motivationshuset.

Så fungerar elektriska vägar. Klicka för större bild.
elvägar
Kategori: Nyheter