Skriv ut
Ett batteri som behåller 90 procent av sin kapacitet i 45 graders värme och klarar att starta en elbil i minus 30 grader. Det säger sig en amerikansk batteritillverkare ha tagit fram. Om anspråken stämmer kan elbilar sänka energikostnaden  för att värma och kyla batteriet.
Den amerikanska batteritillverkaren A123 Systems säger sig ha genomfört tester på sitt Nanophosphate EXT som visar att det är betydligt mindre temperaturkänsligt än dagens batterier.

En del av energin i dagens elbil slösas bort på att hålla batteriet i en drifttemperatur där det har en bra verkningsgrad. Den nya tekniken kan komma att sänka energinotan för temperaturregleringen och göra det möjligt att använda enklare regleringsteknik eller kanske till och med ingen alls.

Företagets vd tror att genombrottet ger företagets litiumjonbatterier en betydligt bättre marknadsposition.

– Batteriet övervinner en av de viktigaste begränsningarna med blybatterier, litiumjonbatterier och andra avancerade batterier.

Företaget har engagerat en forskare på Ohio State University i testerna och hon tror att batteriet kan komma att förändra spelreglerna för elektrisk transportteknik.