Skriv ut
Ett armband som slår larm och ger gps-positionen när bärare hotas och behöver skydd. Den tekniska uppfinningen tävlar nu om reklampriset Cannes Lion den 16 juni.
Det är reklambyrån RBK i Stockholm på uppdrag av människorättsorganisationen Civil Rights Defenders som tagit fram ett överfallslarm kopplat till sociala medier.

Larmet, som går under namnet Natalia Project, ska skydda utsatta människorättsaktivister världen över. Om larmet aktiveras, eller om det avlägsnas med våld, går en signal till Civil Rights Defenders lokala samarbetspartners.

Samma signal går till Civil Rights Defenders i Stockholm och därifrån sprids nyheten om attack eller bortförande via Facebook, Twitter och andra sociala medier.

Projektet lanserades i april i år har på bara några månader blivit känt över hela världen med nästa 24 miljoner Googleträffar.

Överfallslarmet kommer bara att tillverkas i begränsat antal. Målet för Civil Rights Defenders är att inom 18 månader ska 55 människorättsförsvarare ha utrustats med ett armband.