Skriv ut
Biltillverkaren Toyota vill återvinna alla gamla batterier från sina hybridbilar, idag ligger siffran på 91 procent.
Batterierna i Toyotas och Lexus hybridbilar har som regel längre livslängd än bilar generellt. Därför tillvaratas batterierna normalt först om en hybridbil returneras för återvinning eller är inblandad i en större olycka, skriver företaget.

Idag samlas batterierna in hos återförsäljarna men nu inkluderas även märkesoberoende och auktoriserade återvinnare över hela Europa.

Toyota har också förlängt avtalen till och med mars 2018 med de två bolag som svarar för åter­vinning av hybridbatterierna: Franska SNAM, som arbetar med nickelmetallhydridbatterier, och belgiska Umicore, som tar emot och återvinner litiumjonbatterier.

Företaget undersöker olika möjligheter att rekonditionera nickelmetallhydridbatterier för återanvändning i antingen bilar eller för stationärt bruk.

NiMH-batterier används i Toyota Prius, Auris Hybrid, Auris Hybrid Touring Sports och Yaris Hybrid samt alla Lexus hybridmodeller. Li-ion-batterier används i Toyota Prius+ och Prius Plug-in.