Skriv ut

Plugin-hybrider är en övergångsform och bränsleceller kommer bara att ha nischtillämpningar. Det är vad Volkswagen säger idag om sin framtida bilpark. Koncernen beskriver omställningen till elbilar som sin största satsning någonsin. 

300 miljarder kronor är hittills öronmärkta för omställningen. 70 stycken nya elbilsmodeller är planerade. Audi, Skoda och Porsche är några av märkena i VW-gruppen.

– Elbilarna ska gå från att vara en nischprodukt till en volymprodukt, säger Sten Forsberg, svensk chef för  VW Personbilar

VW-gruppen säger sig ha utvärderat alla typer av drivlinor och kommit fram till att rena elbilar är vägen framåt. Under en övergångsperiod kommer det att finnas laddhybrider och på sikt även vissa bränslecellsbilar ”för långa transporter”. 

Omställningen kommer dock att ta en lång tid, att döma av hur VW:s planer ser ut idag. Så sent som år 2026 vill företaget påbörja utvecklingen av ytterligare en förbränningsplattform, som kommer att leva kvar ända till år 2040.

VW:s första elbilar heter ID3 och ID Buzz. Bilfabriken i tyska Zwickau börjar tillverka ID3 i november. Därefter ska fabrikerna i Emden, Hannover och Dresden ställas om till elbilsproduktion.

VW lovar att produktionskedjan för ID-familjen ska vara CO2-neutral. Det gäller till exempel den enligt VW energikrävande batteritillverkningen.

– Det gäller även underleverantörer, utvinning av råvaror och användning av el, etcetera. Där vi under en övergångsperiod inte kan eliminera kommer vi istället att kompensera, säger Sten Forsberg.

Volkswagens image fick en törn när det avslöjades ha fuskat med utsläppstester, ett fusk som beräknas komma att kosta tusentals människoliv – minst 1 200 bara i Europa, enligt några forskares uppskattning. Senare avslöjades även Fiat Chrysler ha fuskat i samma tester.

Sten Forsberg kommer att berätta mer om VW:s omställning i en föredragning på mässan Elmia Subcontractor, som äger rum den 15–15 november.

Kategori: Nyheter