Skriv ut

Elbilar av modellen Jaguar I-Pace utrustade med Waymos senaste hårdvara för självkörning, har setts rulla runt på vägarna i Mountain View i Kalifornien. Waymos självkörningsexperiment har fram till nu huvudsakligen skett med ombyggda bensindrivna Chrysler Pacifica.

Klicka för större bilder!

Kamera-, lidar- och radarsensorerna på Waymos I-pace är den femte generationen av Waymos egenutvecklade sensorer. De är anpassade för volymproduktion. En av de sammanlagt 29 kamerorna ska ha en räckvidd på 500 meter. Alla sensorerna ska vara bättre på att hantera dåligt väder. Alla sensorerna är anpassade för att kunna användas också på Waymos självkörande långtradare.

I-Pace använder kameror som arbetar nära infrarött för att känna av bilens omedelbara omgivning. Den har även radarsensorer som kan skilja mellan ekon från bilar och lastbilar, och mellan fordon och cyklister. 16 av kamerorna har egna vindrutetorkare med spolarvätska.

Waymo är ett av de bolag som tros kunna bli först med att sätta självkörande taxibilar i skarp drift i större skala, efter att ha bedrivit utveckling inom området sedan år 2009, inklusive omfattande tester i skarp trafik sedan 2017.

Waymo fick i förra veckan sin första externa investering: 2,5 miljarder dollar från den kanadensiska pensionsfonden Silver Lake, och Mubadala, ett investeringsbolag från Förenade arabemiraten.