Skriv ut

Lastbilen i sig är inte det intressanta när godstransporter blir elektrifierade och robotifierade – utan systemet som organiserar körningarna. Det menar svenska Einride och lanserar ett sådant system för hållbara transportnät.

Spedition kommer att bli mer och mer automatiserad och mer och mer elektrifierad, för att rädda klimatet och för att effektivisera. Det är i alla fall den framtid som svenska Einride förbereder sig för. 

Företaget har tänkt igenom vad detta kommer att innebära för organisationen av transporten, och efter att ha utvecklat och testat en tjänst under året, känner Einride att den är mogen för lansering.

Tjänsten heter Freight Mobility Platform och gör Einride till spindeln i nätet i en transporttjänst som kommer att startas i år.

Fleet management-system finns redan. Att självkörningen ställer nya krav på sådana system är uppenbart. Även elektrifieringen ändrar förutsättningarna. Den betyder till exempel att laddning blir något som måste in i planeringen. 

Under året har Einride testat plattformen tillsammans med Oatley och Lidl. 

Två mindre åkerier har deltagit. De har fått några av sina Daf-lastbilar utrustade med den hård- och mjukvara som krävs för att integrera sig med Einrides system.

Tanken är att Freight Mobility Platform på det viset ska vara öppen för fler utförare. Den ska inte bara använda Einrides egen berömda självkörande lastbil Pod.

Systemet har beskrivits som en sorts ”Uber för åkare”. Men Uber organiserar sporadiska transporter. Freight Mobility Platform hjälper till att implementera kontrakt som typiskt är långvariga och går mellan fasta sträckor.

Det som Freight Mobility Platform gör är att den planerar och schemalägger hur sådana fraktkontrakt ska förverkligas. Den  hjälper beställare och utförare att implementera körningarna effektivt och miljövänligt.

Därefter detaljstyr den dessutom köruppdragen i realtid, som operativsystemet i en dator. 

Självkörning kommer inte alltid att användas. Men ur systemets perspektiv är skillnaden väldigt liten. De manuella förarna utrustas med en app och kommer lite grand att behandlas som robotar. De blir mer detaljstyrda än de är vana vid och får kontinuerliga anvisningar.

Beställare och utförare använder appar som ger kontinuerlig återkoppling om utsläpp, positioner, lastningar, laddnivå och så vidare.

Inget hindrar dig från att addera en diesellastbil till systemet. Men det är optimerat för elektriska och autonoma fordon. 

I början av nästa år hoppas Einride med sin tjänst att vara  uppe i en fraktvolym 100 000 pallar per månad.