Skriv ut

För en vecka sedan rapporterade nyhetsbyrån Reuters att Huawei var på väg att sälja budgetmobilerna i Honor-familjen. Nu bekräftar företaget uppgiften.

I ett uttalande skriver den kinesiska telekomjätten att bolagets konsumentverksamhet varit utsatt för en extrem press på senare tid beroende av att vissa tekniska delar som behövs till mobiltelefonerna saknats (länk).

Som ett resultat av detta, plus att återföräljarna föreslagit affären, säljs nu 100 procent av Honor till Shenzhen Zhixin New Information Technology Co.

Huawei skapade Honor år 2013 som märke för enklare mobiler och mobiler i mellanklassegmentet. Verksamsamheten har cirka 7000 anställda och drivs huvudsakligen som ett separat bolag som konkurrerar med bland annat Xiaomi, Oppo och Vivo.

Ingen köpeskilling uppges och inte heller när affären kan vara avslutad.

Reuters uppgav att affären kan landa på 130 miljarder kronor och att Honor utgör cirka 26 procent av de mobiler Huawei säljer.