Skriv ut

Innan decenniet är över kan du köpa en elektrisk Volvo som tar dig Stockholm–Göteborg tur och retur på en laddning. Det lovade Volvo Cars igår under en presentation som på många sätt liknade en presentation från elbilspionjären Tesla. Här är likheter och olikheter mellan de två elbilstillverkarnas planer.

Lite grand känns relationen mellan Volvo och Tesla som den klassiska relationen mellan Apple och Microsoft – en som visar vägen och en som försöker hänga på efter bästa förmåga. Om det är en rättvis analogi eller inte är svårt att veta. Men likheterna mellan vad de gör och planerar är många, och det är hela tiden Tesla som ligger steget före, eller oftare decenniet före. 

Det finns även intressanta skillnader. 

Tesla får sägas vara världens ledande elbilstillverkare. Teslas Model 3 är den mest sålda elbilen någonsin, den petade Nissan Leaf från posten i fjol. Tesla har varit helt elektriskt sedan starten 2003 medan Volvo Cars just släppt sin första kommersiella elbil och inte planerar att vara helt elektrifierad förrän år 2030. 

Att Tesla ligger långt före Volvo i sin elbilsutveckling betyder inte att Tesla kommer att besegra Volvo på marknaden. Apple låg långt före Microsoft men förlorade kampen om skrivbordet.

Att döma av Volvos presentation igår är företaget i högsta grad med i matchen. 1000 km i framtida räckvidd är samma skattning som Teslas vd Elon Musk använder just nu. En elbil med en räckvidd på 1000 km kommer att vara en premiummodell. Men precis som Elon Musk pratar Volvo också om kommande modeller som  ska dra ner priserna under inköpspriserna för förbränningsbilar.

Presentationen, Volvo Cars Tech Moment, hade samma ingredienser som en typisk investerardag med Tesla. Men där Tesla kan hålla i alla programpunkter på egen hand, hade Volvo sällskap av batteritillverkaren Northvolt, molnjätten Google och processortillverkaren Nvidia. Även lidartillverkaren Luminar var där – men Tesla använder inte lidarsensorer.  

Tesla är mycket mer vertikalt integrerat än Volvo. Det tillverkar sina egna batterier, driver sina egna servertjänster och tillverkar sina egna självkörningsdatorer, inklusive kretsar.

Volvo Cars siktar idag på att bli mer vertikalt integrerad. Bolaget kommer bland annat att börja bygga sina egna elmotorer, intill tillverkningen av förbränningsmotorerna. Teslas egentillverkade elmotorer har varit ett av företagets mindre omtalade, men ändå väsentliga styrkor.

Volvos kanske viktigaste vertikalisering gäller kanske batterierna, som var en tyngdpunkt i gårdagens presentation. Klassiskt i bilbranschen har batterierna varit en utbytbar hyllprodukt. Idag tänker Nissan, VW, Renault, Volvo med flera, följa Tesla i spåren och bygga sina egna batterier från cell till pack.

Dock känns det inte troligt att Volvo kommer att gå så långt som Tesla gör, och raffinera litium och öppna en egen gruva.

Volvo får handledning i batteritillverkningen av svenska Northvolt liksom Tesla tidigare handleddes av japanska Panasonic. Volvo planerar att totalt använda 70 GWh battericeller i mitten av detta årtionde. En del av cellerna kommer fortfarande att köpas in. Men inte heller Tesla är självförsörjande på celler.

Vad gäller batteriernas klimatvänlighet finns det anledning att hoppas på en kommande fördel för Volvo mot Tesla. I alla fall vad gäller de Volvobilar som har ”Northvolt inside”  – tack vare Northvolts rena elmix i Sverige. 

Hundra procent förnybart är målet för Northvolts Volvobatterier. Volvo hoppas till och med kunna göra samma utfästelse för sina externa battericeller redan år 2025.

Tillsammans med Northvolt ska Volvo Cars öka energitätheten i battericellerna med upp till 50 procent jämfört med idag. Räckvidden på 1000 km kommer att kräva 1000 Wh/liter.

Batteriutvecklingen de senaste tio åren kan tyckas häpnadsväckande. Men vissa faktorer har varit fullt förutsägbara – och förutsågs – och detta gäller också för de kommande tio åren. Northvolts vd Peter Carlsson angav fyra grundläggande faktorer för den kommande utvecklingen: större skala i produktionen, bättre ekosystem för råvaror, fungerande återvinning samt högre energidensitet.

Volvo kommer att kunna öka laddeffekten till 350 kW så att nuvarande laddningstider halveras i mitten av decenniet. Elon Musks senaste toppbud för framtiden är detsamma. Och precis som Elon Musk utvecklar Volvo strukturella batterier, det vill säga batteripack som fungerar som bärande delar. 

Framtida Volvobilar kommer också att kunna vända på kontakten och fungera som energilager. Teslas vd Elon Musk tror inte på idén, men funktionen har funnits i Teslabilar tidigare och kommer att göra det igen.

Det sägs att rätt sätt att tänka på Tesla är att det är ett mjukvarubolag snarare än en fordonstillverkare. På mjukvarusidan har Volvo Cars nu högtflygande planer. Det håller inte bara på att ta fram en egen plattform utan även egen datorhårdvara, i likhet med Tesla. 

– Numera handlar bilar så mycket om mjukvara. Men att köpa det av en underleverantör ger oss inte det vi vill ha för att vi ska kalla det en Volvo, säger Volvos vd Håkan Samuelsson till tidningen Ny Teknik.

– Därför ser vi att det här måste vi göra själva. Som jag ser det är det här nästan lika viktigt som att vi ska bli ett elbilsföretag.

Volvos Googleuppkopplade mjukvaruplattform heter Volvo Cars OS och kör Linux, Android, QNX och Autosar i en hypervisor.

Volvos egen datorhårdvara kallas för en ”centraldator”. De centrala komponenterna hämtas från den nuvarande leverantören av självkörningshårdvara, Nvidia. Volvo kommer knappast att gå så långt som Tesla till att utveckla egna kretsar. 

Vad gäller fordonsautonomi är Elon Musk känd för att regelbundet lova att generell oövervakad självkörning står om hörnet. Volvos motsvarande löften har kommit betydligt mer sällan, men just nu får företagen sägas matcha varandra eftersom Volvo lovar oövervakad självkörning redan till nästa år. 

Samtidigt pratar Volvo mindre om autonomi för självkörning och mer om autonomi för säkerhet.

– Lidar på taket kommer att bli ett karaktärsdrag tror jag – då kommer folk veta att här kommer en säker bil, säger Volvochefen Håkan Samuelsson till tidningen Ny Teknik.

Slutligen ska Volvo Cars följa efter Tesla till börsen innan slutet av det här året.  Det återstår att se om Håkan Samuelsson kommer att härja lika vilt där som Elon Musk gjort. Han har twittrat sig till böter från finansmyndigheter för sin kommunikation kring Tesla.