Skriv ut

Ctek i Vikmanshyttan, som utvecklar batteriladdare för blysyrabatterier och laddutrustning till elbilar, ska noteras på Stockholmsbörsen. Prislappen blir 3,4 miljarder kronor.

Du har säkert sett de små limporna lite här och var. De finns hos bilförsäljare, verkstäder och båttillbehörsaffärer. Kanske har du en hemma.

Sedan starten 1997 har Ctek sålt tiotals miljoner laddare i över 70 länder. Kunderna använder dem framförallt till att ladda blysyrabatterier.

Laddarna är idiotsäkra, inget går sönder om de ansluts på fel sätt. Dessutom kan de lämnas inkopplade hur länge som helst utan att batteriet eller fordonets elektronik tar skada. Snarare är det tvärtom, laddaren motionerar blybatteriet så att det håller längre.

I april 2018 kompletterades verksamheten med laddare och andra produkter för el- och hybridbilar genom förvärvet av Norrköpingsbaserade Chargestorm. I fjol var Ctek näst störst i Sverige på området.

Nu vill huvudägaren Altor sätta bolaget på börsen. Omsättningen låg på 700 miljoner i fjol med god lönsamhet.

Investmentbolaget Latour agerar ankarinvesterare och tar 31 procent av aktierna för lite drygt en miljard kronor.