Skriv ut

Nu finns en europeisk standard för ”automatiska anordningar för laddning av eldrivna tunga fordon”. Standarden gäller till exempel för laddning av bussar vid uppehåll på hållplatser. 

Föraren behöver bara ställa bussen någorlunda rätt och trycka på laddningsknappen – sedan sköter systemet resten. 

System av det slaget finns redan idag i drift, bland annat hos Västtrafik. Men nu finns alltså en standard för gränssnittet så att det blir enklare att ha bussar av olika fabrikat på samma linje.

– Detta är särskilt viktigt för framtida utveckling och för att förenkla integration med olika möjligheter till högeffektladdning, säger säger Tony Cacic på Volvo Group Trucks Technology i Göteborg.

Han har deltagit i arbetet i den europeiska standardiseringsorganisationen CENELEC.

Standarden standardiserar gränssnitt för varje lösning: laddning uppifrån med den automatiska anordningen på fordonet eller på stolpen och laddning underifrån med den rörliga delen monterad på fordonets undersida.

– Vi är stolta att ett av våra initiativ, där den automatiska anordningen är monterad på infrastrukturen, har tagits med i standarden, säger Tony Cacic.

SS-EN 50696 omfattar laddning med likström upp till 1500 V. Den ställer krav på säkerhet och funktion och beskriver hur anordningarna provas. 

Standarden ansluter till ett IEC-projekt som handlar om själva laddstationen, IEC 61851-23-1. Även den beräknas bli antagen som europeisk standard. 

SEK Svensk Elstandard är den svenska medlemmen i både IEC och CENELEC. 

Andra aktulla områden är elektriska energilager och lokala likströmsnät.