Skriv ut

Adaptiva människa-maskin-gränssnitt kan vara en av nycklarna till bättre förarstöd i bilar och lastbilar. Det tror en grupp forskare på Högskolan i Skövde och startar ett forskningsprojekt tillsammans med Scania, Smart Eye och Viscando.

AI borde kunna få ADAS (avancerade förarassistanssystem) att bli mer adaptiva till föraren och därmed mer effektiva. 

– Idag finns det många förare som stänger av säkerhetssystemet eller reagerar negativt på systemets hantering av trafiksituationer och istället ökar risken för olyckor, säger Paul Hemeren, en av forskarna.

– Vi ska få förarna att lita betydlig mer på systemet och använda det. De ska tycka om att använda det, vara nöjda med det, samtidigt som de har rimliga förväntningar på vad de kan få ut av det.

När det gäller förarens beteende är genus en viktig aspekt, enligt Paul Hemeren.

– Olika förare reagerar olika på de situationer som uppkommer. Det finns till exempel tydliga vetenskapliga resultat där kvinnor och män reagerar olika på olika trafiksituationer. Vi tror att framtidens säkerhetssystem är mer flexibla och kan anpassa sig efter vem som kör.

Forskarna kommer att skapa sätt för bilen att kommunicera med förare på nya sätt. Loggdata från körning och sensorer i infrastrukturen är viktiga indata liksom data om förarbeteenden via kameror i bilar och körsimulatorer.

Projektet heter I2Connect. Fokus är ”situationsbedömning och prediktion baserat på evidensteori”. Data kombineras från externa källor via en molnbaserad plattform och interna källor från exempelvis  förarövervakning. 

Två proof-of-concept-prototyper för lastbil kommer att utvecklas. En som adresserar korsningsolyckor med cyklister och en som adresserar upphinnandeolyckor med personbilar. 

Projektet finansieras med 7,5 miljoner kronor från Vinnova via FFI-programmet och 7,6 miljoner från industrierna. Omkring 4,8 miljoner tillfaller Högskolan i Skövde. Projektet pågår fram till 2026.